Auto on vuosimallia 2014, joten ikää on jo kymmenen vuotta. Konehuoneessa mylvii kaksilitrainen dieselkone, joka tuottaa tehoa 135 hevosvoimaa. Vaihteistona on manuaali, ja auto on nelivetoinen, joten varmasti monen etenkin vanhan koulukunnan autohenkilön mieleen. Mikäli Bemarin ykkössarjalaisensa ostaa ilman nelivetoa, on auto silloin Bemarille epätyypilliseen takaan etuvetoinen, eikä mikään takavetoinen. Neliveto tuo mukanaan siksi Bemarille tyypillisempää fiilistä.
Suurin sallittu perävaunun kokonaispaino on 1200 kiloa, mikä tuntuu yllättävän hyvältä lukemalta autoa ulkoapäin katsoessa. Suomalaisetthan tunnetusti ovat perävaunukansaa, ja mökeille pitää saada kuljetettua polttopuut jollakin kulkuvälineellä, oli se sitten vaikka polkupyörä.
Auto lähtee käyntiin terveen oloisesti, muutenkin kaikki vaikuttaa silmämääräisesti arvioiden siistiltä myös sisältä. Ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille kohdilleen, ja hallintalaitteiden sijoittelu on toimivan oloista silloin, kun kokoiseni kuljettaja testaa. Taajamassa kokonaisuus on hyvin balanssissa.
Koeajon perusteella myös moottoritiellä meno on toimivaa. Jos autoa kuitenkin katselee lapsiperhe, saattaa olla mieluista katsoa pykälää suurempia 3-sarjan ja 5-sarjan autoja, 1-sarjan autojen ollessa se pienin mallistosta löytyvä tapaus. Silloin kun autoa ajaa pääsääntöisesti kaksi aikuista, ja takapenkin tarve ei ole välttämättä suuren suurta, on tämä ykkössarjalainenkin loistava auto ajaa.
Taajamassa auton ajotuntuma on balanssissa, samoin moottoritiellä. En ole nähnyt vielä kertaakaan Bemaria, mikä olisi väärällä tavalla huono - kyse on siitä, mikä Bemari sopii omaan tarpeeseen kaikkein parhaiten.Entäs sitten ne brändimielikuvat, valitakko BMW:m 1-sarjalainen, vai Mercedeksen A-sarjalainen? Se selviää käymällä koeajolla, ja testaamalla potentiaaliset autot itse. Molemmilla autoilla varmasti omat faninsa.
Hintaa autolla on enää 13 900 euroa, joten kalleimmat kilometrit on ehditty ajaa pois.
Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi
Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti