torstai 29. elokuuta 2024

Koeajossa jotain kivaa - Cupra Tavascan VZ

Selasin eräs päivä LinkedIniä, kun huomasin, että Jyväskylässä Cupran liikkeeseen oli saatu Tavascan koeajettavaksi asti. Kello oli niin paljon, että oli nukuttava yön yli. Seuraavana päivänä lähdin kyselemään autoa koeajoon. Testilenkki onnistuikin samalta istumalta.

Koeajoon lähti nelivetoinen Cupra Tavascan VZ. Auto sijoittuu samaan kokoluokkaan kuin Volkswagen ID.4 ja Skoda Enyaq. Sisällä autojen sukulaissuhteen voi havaita, hallintalaitteiden ollessa samoja, mutta Cupraa on muotoiltu selkeästi rohkeammin. Pidän siitä, että Cupra Tavascan erottuu muotoilullaan jopa muista saman konsernin vastineista! Vaikka auto on VW-konsernin tuote, liikaa ei ole ulkonäköä kuitenkaan kopioitu. Tavascanissa on selkeää sukunäköä faceliftattuihin saman merkin Formentoriin ja Leoniin.

Tehoa nelivetoisessa autossa on kaikkineen 340 hevosvoimaa, kun taas takavetoisesta autosta tehoa löytyy 286 hevosvoimaa. Nelivetoisen auton toimintamatka on WLTP mitatuna 519 kilometriä, takavetoisella autolla WLTP mitattu toimintamatka on 566 kilometriä. Eroon vaikuttaa myös se, että nelivetoisessa autossa on enemmän sähköä vieviä komponentteja. Mainittuihin toimintamatkoihin pääsee kelin ja ajotavan ollessa optimit. Tällä hetkellä hinnastossa on tarjolla kaikkiin Tavascaneihin yksi akkukoko - se on 77 kilowattituntia. Auto latautuu 10% - 80%:iin alle puoleen tuntiin.

Mitä tulee varusteisiin, autossa on Adrealine Pack. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että autossa on todella runsaat varusteet. Kaikkea löytyy alkaen panoramakatosta! Auton ulkoväri on nimeltään Atacama Desert. Myös vetokoukku on mahdollinen varuste, ja autolla saa vetää 1200 kilon painoista perävaunua. Perävaunun vetokilot on tuttua juttua Volkswagenin ID.-sarjan tuotteista.

Taajamassa Cupra Tavascan on mukavan leppoisan oloinen ajaa - auto on hyvin balanssissa, eikä mikään yliampuva tykki! Myös moottoritiellä meno on toimivaa, eikä moitteelle ole sijaa. Ylimääräiset äänet on saatu minimoitua hyvin, eikä mikään pistä häiritsevästi silmään. Arkikäyttöä ajatellen takapenkillä on hyvin tilaa, ja 170 senttinen koeajokuski mahtuu myös takapenkille hyvin.

Mitä tulee Volkswagen ID.4:ään ja Skoda Enyaqiin, Cupra sai vastineensa myöhemmin kuin muut saman kosnernin merkit. Kuitenkin näkisin, että hyvää ja mehukasta kannati odottaa. Jos olisin itse ostamassa tämän kokoluokan autoa, oma fiilispohjainen järjestykseni olisi seuraava - Cupra Tavascan ensin, Skoda Enyaq toisena, ja Volkswagen ID.4 kolmantena. Ajotuntumassa mitattuna mikään kolmesta ei ole toistaan huonompi, vaan järjestys on tässä tilanteessa täysin fiilispohjainen asia. On tilanteita, missä tunne vie enemmän kuin järki.


Se mikä joko on yllättävää, tai ei ole sitä lainkaan, on se, että Cupra Tavascan on sukua uudistuneelle Ford Explorerille. Volkkarin. Skodan ja Cupran lisäksi neljäntenä autona voi halutessaan ottaa vertailuun myös Fordin, ja funtsia sitten, mikä on valinnoista mieluisin.

Jos kuitenkin haluat suhtautua autovalintaan järjellä, mieti ensin tarpeet ja odotukset uutta autoa kohtaan, ja pyydä tarjous kaikista jutussa mainituista autoista - Cupra Tavascan, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 ja Ford Explorer, ja tee päätös kun näet tarvittavat asiat paperilla, ja tiedät autojen toimitusajat.


Auton lainasi: K-auto CUPRA Jyväskylä / www.cupraofficial.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti