perjantai 9. elokuuta 2024

Viikon vaihtari - koeajossa Nissan Interstar


Kun autobloggaajana kiertelee autoliikkeitä, niin monesti katson autoja sillä silmällä, mitä en ole vielä ajanut, tai mitkä muuten kiinnostaisivat blogissani. Tällä kertaa silmään osui Nissan Interstar, joten koeajolla oli käytävä. Interstar on Nissanin mallistosta toki tuttu, mutta minun koeajossani ei ole vielä kertaakaan aikaisemmin ollut autoa Interstarin nimellä. Nissan on myynyt vastaavaa mallia mallimerkinnällä NV400, mitä olen muutaman kerran elämäni aikana ehtinyt ajamaan. Sikäli tämän kokoluokan pakettiauto Nissanilta on minulle tuttu.

Nyt koeajoon lähtenyt auto myydään vaihtoautona. Vuosimalli on 2023, ja auto on ajettu varsin kohtuullisesti, vain 21 000 kilometriä. Auto on etuvetoinen ja manuaalivaihteilla, varustelistaus käsittää esimerkiksi vetokoukun ja ilmastointiautomatiikan. Ajoasento löytyy kohdilleen käsisäätöjen kautta, mikä on sikäli hyvä, koska auto on tarkoitettu työkäyttöön.

Nissan Interstar on taajamassa miellyttävän oloinen ajaa. On ollut mukava seurata, kuinka vuosien aikana pakettiautojen ajomukavuus on muuttunut vain paremmaksi ja paremmaksi. Itse tykkään pakettiautoissa siitä, että niissä istutaan normaalia henkilöautoa korkeammalla, mikä helpottaa ennakointia sillon, kun sen älyää käyttää hyödyksi. Ymmärrän myös sen, jos joku haluaa käyttää pakua jopa arkiautonaan.

Konehuoneessa mylvii 2,3 litrainen dieselkone, mistä löytyy tehoa 150 hevosvoimaa. Koeajon perusteella se on arkikäyttöä ajatellen riittävä, autolla pärjää myös moottoritiellä. Jos tämä kuitenkin tuntuu liian miedolta, niin Interstarin voi löytää myös 165 ja 180 hevosvoiman tehoisina, moottorin litratilavuuden pysyessä aina samana. Autoa koeajaessa huomaan pohtivani sitä, että pitäisikö minun ostaa itselleni retkipaku, johon muuttaisin asumaan? Se mahdollistaisi sellaisen liikkuvan elämäntavan, mikä ei ainakaan henkilöautolla onnistuisi aivan samaan malliin, koska autossa pystyisi myös asumaan.

Nyt koeajossa ollut Nissan Interstar maksaa 36 890 euroa. Halvin uusi Interstar lähtee omaksi 39 995 eurolla. Hintaeroa pohtiessa lienee huomioida varusteet, mitkä saattavat poiketa vertailtujen autojen kohdalla. Interstar on mahdollista ostaa omaksi myös alustamallina, johon saa oman tarpeen mukaan niinsanotun "pullakaapin", tai avolavan.

Nissan Interstarin sisarmalleja on esimerkiksi Opel Movano ja Renault Master. Nissan Interstar on uudistumassa, ja uuden mallin myötä tulossa on myös täyssähköinen vaihtoehto.

Auto myynnissä: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti