maanantai 29. heinäkuuta 2024

Viikon vaihtari - Koeajossa Suzuki Across

Kun autoliikkeen vaihtoautorivissä tuli vastaan Suzuki Across, kävin pyytämässä autoon avaimet. Koeajolle oli parikin syytä - Suzukeja olen ajanut melkoisen vähän, enkä Acrossia tätä ennen metriäkään. En ole edes istunut Suzuki Acrossin sissällä ennen koeajoa, mikä saattaa tuntua hieman jännältä muistaen se, että olen ajanut yli 1300 autoa. Suzuki Across on johdannainen Toyotan RAV4:stä, joten sinänsä auto  sisältää tuttuja elementtejä niille, jotka ovat RAV4:ää ajaneet. Kuten minulle. Idea on vähän sama kuin Toyota Corollan ja Suzuki Swacen kanssa - autot ovat tunnistettavasti sukua toisilleen.

Suzuki Across on vuosimallia 2021, ja ajettu sillä on 60 000 kilometriä. Auto on lataushybridi, ja polttomoottorin virkaa hoitaa 2,5 litrainen bensapata. Tarkkasilmäisimmät voivat huomata, että esimerkiksi auton etuoven vieressä plug-in hybrid lukee samalla fontilla, kuin mitä Toyotassakin. Neliveto on tietysti vakiotavaraa. Ajoasento löytyy 170 senttiselle hyvin kohdilleen, ja hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää.

Taajamassa auto on miellyttävän oloinen ajaa, homma on hyvin balanssissa. Toyota RAV4:ssä geenit on hyvin kohdillaan, ja epäilemättä samat geenit on onnistuneesti siirretty myös Suzukiin. Lutakossa oli poikettava testaamaan autoa myös mukulakivillä, ja auto suoriutui sieltäkin hyvin. Myös moottoritiellä meno on mukavuuden rajoissa, auto toimii käytettynäkin hyvin. Esimerkiksi kaikki ylimääräiset äänet loistavat koeajon aikana poissaololla.

Harmi vain, Suzuki on jäänyt Toyotaan verrattuna hieman marginaaliin. Juttua kirjoittaessa Suzuki Acrosseja löytyy netin automyyntipalstoilta noin parisenkymmentä, kun taas Toyota RAV4:sia useita satoja. Suzuki Across tietysti ansaitsisi koeajon perusteella tulla myydyksi huomattavasti enemmän. Jossainhan se syy sitten on, jos myynti ei vedä - liekkö sitten markkinoinnissa, hinnoittelussa vai missä?

Jos käytettyä Suzuki Acrossia aikoo katsoa, tässä olisi tarjolla yksi 39 980 eurolla. Netin automyyntipalstoja selatessa huomasin, että saman vuosimallin Toyota RAV4:sia sai yli 100 000 kilometriä ajettuna jopa aavistuksen edullisemmin, mutta oma henkilökohtainen mielipiteeni on se, että saattaisin päätyä 40 000 kilometriä vähemän ajettuun, kun hintaeroa on vain muutama tuhat euroa. En ole niin merkkiuskollinen ihminen, että olisi pakko saada juuri Toyota tai Suzuki. Olen huomattavasti tarkempi silloin, kun kyseessä on esimerkiksi BMW tai Mercedes-Benz.

Suzuki Across osaa yllättää positiivisesti myös ensimmäisen koeajokokemuksen jälkeen. Suosittelen perehtymään automalliin silloin, jos tämän kokoluokan auto kiinnostaa, ja mahdollisuudet myös Suzukiin on edessä.

Auto myynnissä: Rinta-Joupin Autoliike, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti