maanantai 8. heinäkuuta 2024

Viikon uutuus - Koeajossa Ford Kuga lataushybridinä

Kesän alkupuolella pääsin ajamaan uutta Ford Kugaa, mikä oli itselataava hybridi. Kesän edetessä autoliikkeeseen saapui koeajettavaksi myös malliston tehokkain, lataushybridinä myytävä Kuga. Tästäkin autosta tarjottiin minulle koeajoa, joten oli käytävä todentamassa, mihin autosta on.

Valmistajan speksejä katsoessa käy ilmi, että Ford Kugalla pystyy ajamaan pelkällä sähköllä 69 kilometriä. Lukema on WLTP mitattu, joten kesällä kyseiseen lukemaan voi päästä, talvella toimintamatkan jäädessä pienemmäksi. Täyteen akun lataus kestää valmistajan nettisivujen mukaan hetken - vähän reilun kolmisen tuntia. Nykymittapuulla valmistajan nettisivuilla ilmoitettu latausnopeus ei ole nopein, mutta totisesti sähköllä kuitenkin pääsee, mikä on monen nykyauton kohdalla arkipäivää.

Halvimmillaan Ford Kugan lataushybridin saa omakseen 45 092 eurolla, kun taas edullisin Kuga lähtee omaksi lähes kymppitonnia edullisemmin, 35 508 eurolla. Eroa totisesti on muuallakin kuin hintalapussa, joten jää jokaisen omaksi arvioksi, millaisen Ford Kugan omalle parkkipaikalleen huolii. Jos on mahdollista testailla Ford Kugaa peräkkäin lataushybridinä ja itselataavana hybridinä, sen totisesti suosittelen tekemään.

Kaikkein yllättävintä, että uusimpaan Kugaan on tarjolla jopa manuaalivaihteet! Manuaaliaski on tarjolla kaikkein edullisimpaan Kugaan. Aikana, jolloin suurin osa uusista autoista myytään automaattivaihteisina. On selvää, että lähes kaikki uudet Kugat ovat hinnastossa automaattivaihteisia. Automaattiaskin virkaa hoitaa CVT, mikä suomeksi tarkoittaa portaatonta vaihteistoa.

Ford Kugan hybridiversiot on aina 2,5 litraisen bensakoneen kanssa. Jos autonsa haluaa ilman mitään hybridejä, joutuu silloin tyytymään 1,5 litraiseen bensapataan. Dieseliä ei ole eikä tule. Bensakoneessa potkua on 150 hevosvoimaa, itselataavassa hybridissä 180 hevosvoimaa tai 183 hevosvoimaa riippuen siitä, haluaako autonsa nelivetoisena tai etuvetoisena. Ladattava hybridi on kaikkineen 243 hevosvoimainen ilmestys. Koeajamieni autojen perusteella tehoero on yksi oleellinen ero, minkä huomaa käytännössä.

Taajamassa Ford Kuga on miellyttävä ajaa, samoin moottoritiellä. Varsinkin pelkällä sähköllä edetessä auto on miellyttävän hiljainen, eikä valittaa voi. Lutakon alueella kävin testaamassa autoa mukulakivillä, koska sieltä sellaiset vielä löytyy. Auto selvisi mukulakiviltä hyväksytysti. Myös moottoritiellä meno on toimivaa, eikä valittaa voi. Myös takapenkillä pärjää silloin, kun 170 senttinen koeajokuski on saanut ajoasennon kohdilleen.

Kumpi sitten kannattaa ostaa - lataushybridi vai itselataava hybridi? Se riippuu vahvasti siitä, minkälaista oma käyttötarve sattuu olemaan. Paljon kaupungissa ajava henkilö pärjää lataushybridillä, jos ajaa paljon esimerkiksi työmatkoja autollaan. Jos ajaa paljon pidempää reissua, kannattanee mahdollisesti harkita itselataavaa hybridiä. Kuitenkin fakta lienee se, että jos auto tulee työsuhdeautoksi, joutuu silloin ottamaan suoraan lataushybridin, koska monen firman autopolitiikka suosii vähäpäästöisiä autoja.

Ford Kugan parasta antia on tavallinen arki, siinä se hoitaa osuutensa varmuudella hyvin kotiin.


Auton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti