keskiviikko 24. heinäkuuta 2024

Viikon uutuus - Koeajossa Nissan Qashqai

Kesän mittaan se tapahtui - pääsin koeajamaan uutta Nissan Qashqaita! Muistan varsinkin ensimmäisen Qashain kohdalla, kuinka auto ei välttämättä tuolloin ollut niin mieleeni. Nissan oli päättänyt haudata Primeran, ja tuoda markkinoille pykälää toisenlaisen auton, crossoverin. Qashqai on autona muuttunut vuosien varrella selvästi paremmaksi, mikä on todellakin hyvä asia.

Aiempaan verrattuna ulkonäkö on uudistunut, vaikka auton tunnistaa Qashqaiksi heti ja selvästi. Epäselvyyttä ei ole mistä on kyse. Eron vanhaan huomaa heti parkkipaikalla auton tietojärjestelmiä tutkiessa - niiden taustalla on Google, mikä on käyttäjän kannalta hyväkin asia siten, että sovelluspuoli oikeasti ehkä jopa aiempaa nopeammin. Mukava tieto on, että uusikin Qashqai on tarjolla etuvetoisena ja nelivetoisena. Auto on aina vähintään kevythybridi, ja tankkiin laitetaan bensaa. Dieseliä ei ole enää vaihtoehtona, vaan dieseliä haluava joutuu etsimään autonsa vaihtoautorivistä.


Jos autollaan haluaa vetää peräkärryä, on silloin valinta aina kevthybridi, koska silloin sallittu vetopaino on 1800 kiloa. Jos valitsee tarjolla olevan e-Power voimalinjan, joutuu tyytymään 750 kilon vetopainoon. e-Power voimalinjaa liikuttaa ainoastaan sähkömoottori, bensamoottorin tuottaessa lopputuotteena vain sähköä.

170 senttinen koeajokuski saa ajoasennon miellyttävästi kohdilleen, ja hallintalaitteet löytyy järkevyyden rajoissa. Takapenkillä kävin valokuvan ottamisen verran, ja sielläkin pärjää sen jälkeen, kun kokoisellani kuljettajalla on ajoasento kunnossa. Taajamassa uusi Qashqai on todella miellyttävä auto ajaa. Poikkesin myös mukulakivillä Lutakossa, ja pakko todeta, että sielläkin auto on miellyttävä ajaa - jopa miellyttävämpi kuin aikaisemmin ajamani Ford Kuga! Vaikkei Kuga mikään huono ollut. Moottoritiellä meno on myös miellyttävyyden rajoissa, eikä valittaa voi.

Olen ajanut kahdeksankymmentäluvun mallistosta lähtien kaikki Nissan Qashqain edeltäjät, alkaen vuosimallin 1988 Nissan Bluebirdistä. On todellakin kiva nähdä, kuinka autoteollisuus on vuosikymmenten saatossa mennyt eteenpäin. Vaikka useimmiten aina Nissan on osannut auton tehdä, kun mittarina on käytetty tavallista arkea. Ehkä opin arvostamaan niitä ensimmäisiä Qashqaita sitten, kun joku aikanaan laittaa oman Qashqainsa museorekisteriin, ja tulee esittelemään minulle autoaan.

Oma henkilökohtainen näkemykseni on, että jos omistaisin jonkin vanhemman Qashqain, vaihtuisi se koeajon perusteella uuteen. Tästä ei olisi lainkaan epäselvyyttä. Ymmärrän täysin, miksi Qashqai on viihtynyt Suomessa myyntitilastojen kärjessä, koska järkevän auton voi saada kohtuulliseen hintaan. Halvin Qashqai lähtee omaksi 32 650 eurolla.


Auton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti