maanantai 1. heinäkuuta 2024

Eksoottinen kampe! Koeajossa Ssangyong Tivoli

Olin palannut Ylläksen lomareissulta, kun uutta koeajettavaa oli löydettävä. Rinta-Joupin Autoliikkeen rivissä pisti silmään vaihtoautona myytävä Ssangyong Tivoli, vuosimallia 2017. Ajettu autolla oli 190 000 kilometriä. Ssangyong on korealainen automerkki, jota näkee Suomen autoliikkeissä melkoisen harvoin - siitäkin huolimatta, että merkille on ollut virallinen maahantuoja. Juttua kirjoittaessa netin myyntipalstoilta löytyi 24 Ssaangyongia silloin, kun alueena oli koko Suomi, ja malleiksi rajattu kaikki mahdollinen - Musso, Kyron, Korando, Rexton, Tivoli...

Ssangyong Tivolia pääsin ajamaan viimeksi vuonna 2015. Mieleeni jäi, että pelkän koeajon järjestäminen oli tuolloin melkoinen työmaa, koska merkille ei ollut jälleenmyyjää Jyväskylässä. Eikä muuten ole ollut tuon jälkeenkään - vain vaihtoautoja on ollut myynnissä joitain yksittäisiä kertoja. Kävin tuolloin hakemassa auton koeajoon Helsingistä. Se oli silloin järkevin mahdollisuus. Mutta tällä kertaa tuurilla oli osuutensa, tähdet ja kuu olivat oikeassa asennossa. Joku oli halunnut vaihtaa autoaan, ja siksi koeajoon lähtenyt auto löytyi lähempää.

Nyt ajoon lähtenyt auto on etuvetoinen ja 1,6 litraisella dieselkoneella. Tivolia on ollut tarjolla myös bensakoneella. Vaihteistona on kuusivaihteinen manuaali. Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta varsin toimivaksi 170 senttiselle koeajokuskille. Taajamassa käy hyvin ilmi, että eksoottisesta merkistä huolimatta auto on varsin pirteä ajettava. Autoa on testattava myös moottoritiellä, missä auto on myös järkevän oloinen. Mielestäni manuaalivaihteisto on järkevän oloinen käyttää, ja muutenkin autoon sisälle kuuluva melutaso varsin kohdillaan. Mikään ei paista häiritsevästi silmään.

Koeajon jälkeen peruutan auton takaisin myytävien autojen riviin, ja pohdin, että paljon huonompiakin dieselautoja on vastaan tullut. Syy sille, miksi Ssangyong ei kuitenkaan ole tässä maassa yleistynyt, lienee liian eksoottinen ja tuntematon merkki, sekä sekä jälleenmyyjä- ja huoltoverkoston laajuus. Näillä kilometreillä toki on toki aivan sama millä nyrkkipajalla autonsa huollattaa, kunhan toimii huolto-ohjelman mukaan. Mutta uuden autonsa saattaisi haluta huollattaa merkkihuollossa. Myöskään autokaupoille kaikki eivät edelleenkään halua lähteä koeajamatta autoa, vaikka autojen nettikauppa kovasti onkin yleistynyt.

Koeajon perusteella autosta ei löytynyt mitään vikaa. Auto on esimerkiksi helppo pysäköidä kauppareissuilla parkkipaikalle - ja jos ongelmia tuleekin, peruutuskamera auttaa. Parasta antia autossa on eksoottinen merkki silloin, kun autovalinnallaan haluaa erottua massasta. Auto erottuu takuuvarmasti massasta siitäkin huolimatta, että väri on tylsän harmaa! Ssangyong Tivolista pyydetään tällä hetkellä 7580 euroa. Se ei totisesti ole paljoa autosta paljoa. Tarjolla on kohtuullisella kulutuksella varustettu arjen käyttöauto.

Mukana koeajolla oli tietysti myös Gopro, joten Youtubeen lataamani koeajovideo on linkitettynä tähän mukaan. Olkaa hyvä.

Auton lainasi: Rinta-Joupin Autoliike, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

 Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti