Auto on manuaalivaihteilla, ja siinä on 1,5 litrainen bensapata. Varustelistaus on käytännöllinen: Esimerkiksi ilmastointi ja panoramakattoluukku löytyy. 170 senttinen koeajokuski saa ruuvattua ajoasennon toimivaksi käsisäätöjen kautta. Sitten auto käyntiin aja ajamaan. Moottorin käyntiääni on terveen oloinen, ja taajamassa auto on järkevän oloinen ajaa.
Isommallakin tiellä meno on toimivaa, mutta näkisin, että parhaimmillaan auto on silloin, kun ajaminen sijoittuu taajamaan tai taajaman lähettyville. Kytkintuntuma on looginen, ja vaihteita on helppo vaihtaa. Autossa ei ole ainakaan koeajossa ilmeneviä vikoja sen jälkeen, kun moottori on ajettu lämpimäksi. Melutaso ohjaamoon sisälle on varsin kohtuullinen, eikä häiriöääniä kuulu sisälle. Autonrakentaja ja suunnnittelija on tehneet hyvää työtä.Mercddes-Benz A160 on koeajon perusteella järkivalinta silloin, kun autollaan haluaa liikkua vaikkapa työmatkaa. Se ei todellakaan ole mikään malliston isoin auto, eikä tarvitsekkaan olla. Mikään perheellisen ykkösauto tämä ei ole. Itsekkin voisin harkita tämän auton ostamista silloin, kun autontarve olisi olemassa.
Aikoinaan mallivalikoimassa on ollut bensakoneiden lisäksi myös dieseliä, joten on hyvä että tarpeen tullen vaihtoehtoja ostajalle löytyy. Mercedeksen A-sarjalaisia on helppoa löytää Nettiautosta myös käytettyinä.
Koeajossa käyneen, W169 korimallin Mercedeksen jälkeen saatiin markkinoille W176 korimalli, joka on minulle tullut varsin tutuksi 2014 - 2015 vuodenvaihteessa Vehon järjestämän Tähtikuljettaja kampanjan kautta. Ajoin tuoreemmalla A-sarjalaisella nimittäin 6 -viikon aikana noin 3500 kilometriä. Moni asia on myös Mercedeksen mallistossa muuttunut vuoden 2010 jälkeen, mutta yksi asia pysyy: A-sarjalainen on edelleen kiva, jos se vain sopii omiin käyttötarpeisiin. Kaikille se ei sovellu, mutta joillekkin kyllä.
Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi
Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti