sunnuntai 25. elokuuta 2024

Viikon uutuus - Volkswagen ID.7 GTX

Olin odottanut suurinpiirtein koko kesän Volkswagenin ID.7:n farmarimallin koeajoa. Perjaatteessa auto oli ollut jo tovin farmarimallisenakin liikkeessä näytillä, mutta vain esittelyhallissa, joten jouduin aluksi tyytymään siihen, että tutustun autoon muuten kuin ajaen. Liike halusi asiakkaiden koeajoon nimenomaan nelivetoisen farkun, koska takavetoinen sedan oli otettu koeajettavaksi jo aikaisemmin. Mielestäni järkevä veto, koska nyt asiakkailla on mahdollista vertailla monipuolisemmin erilaisia ID.7:ja. Olin myös itse koeajanut takavetoisen sedanin talvella.

Kun elokuu oli kääntynyt kohti loppua, sain Volkswagenin liikkeestä tekstiviestin - ID.7:n farkkumalli on koeajettavissa! Koska matka kotoani Volkswagenin liikkeeseen on kohtuullisen lyhyt, ampaisin samalta istumalta kohti autoliikettä, kirjoittaen myyntipäällikölle viestiä, onnistuuko tulla heti? Kyllä onnistui! Tämä oli hyvä, koska kelit suosivat. Olin jälleen ensimmäinen auton koeajanut asiakas.

Odotukset olivat koeajoa kohtaan kovat, koska talvella testattu takavetoinen ID.7 oli jo silloin miellyttävä ja vakuuttava tapaus. Nelivetoista autoa kohtaan luonnollisesti odotukseni olivat vieläkin kovemmat, sillä tulisihan auto ainakin talvikäytössä huonoissa olosuhteissa olemaan takavetoista virkaveljeään järkevämpi.

Testiin lähti Volkswagen ID.7 GTX. Ulkoisesti auto on miellyttävä, ja kuljettajan paikalla sisätilat on selkeät. Jos on ajanut aikaisemmin muilla Volkswagenin ID. -sarjan autoilla, kuljettajan paikka on varsin tuttua ja turvallista suunnittelua. Design on yksinkertaisen simppeli ja toimiva. Auto käynnistetään painamalla jarrupedaali pohjaan, ja laittamalla vaihde pesään ratin vieressä olevasta viiksestä. Kaikkineen auto vaikuttaa silmämääräisesti arvioiden olevan hillityn balanssissa.

Taajamassa auto on varsin mukava ajaa, alustatuntuma on toimiva. Auto on hiljainen, eikä ylimääräisiä haittaääniä kuulu sisään. Auto on miellyttävä myös mukulakivillä, minkä takia kävin testaamassa autoa Jyväskylän Lutakossa. Kuljettajan paikalla tulee tunne, että jos olisin taksinkuljettaja, niin viihtyisin todellakin auton ratissa helposti koko työpäivän. Esimerkiksi kuljettajan istuimesta jää 170 senttiselle koeajokuskille hyvä laatuvaikutelma. Myös takapenkillä on jalkatilaa niin paljon, että auto voisi hyvin kelvata myös taksikäyttöön.

Farmarimallissa myös tavaratila on uskottavan kokoinen silmämääräisesti arvioiden. Kokoa sillä on 545 litraa. Jos takapenkit taittaa alas, tavaratilan koko on tällöin 1714 litraa.

Muotoilullisesti itse pidän jopa enemmän tästä farmarimallisesta kuin sedanista. Volkswagen ID.7 Tourer myös iskee sopivaan väliin siinä, että se tulee markkinoille aikana, jolloin ei vielä ole tarjolla mitenkään liikaa sähköfarkkuja. Mieleen tulee ainakin BMW i5, Opel Astra ja kiinalainen MG. Mainituista MG ja Opel painivat eri kokoluokassa, BMW i5 taas maksaa enemmän.

Suoranaisia heikkouksia autosta on 1,5 tunnin koeajon aikana hankalaa keksiä. Paketti on hiottu sellaiseen kuntoon, että sitä kehtaa tarjota hyvinkin asiakkaille. Olisi tietty kiva koeajaa takaveto kesäolosuhteissa ja neliveto talviolosuhteissa.

Volkswagen ID.7 GTX on monellakin tapaa uskottava auto. Perään saa laittaa 1200 kilon painoisen perävaunun, ja akku latautuu 10%:sta 80%:iin 28 minuutissa. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että jo vartin tauon aikana autoaan lataa jo aika hyvin. Ajoakun koko on 86 kilowattituntia, ja WLTP mitattuna toimintamatka on farkkumallissa 574 kilometristä ylöspäin silloin, kun kelit ja ajotyyli on kohdillaan. Vetokoukun lisäksi lisävarusteista saa rastitettua mukaan esimerkiksi panoramakaton.

Halvin Volkswagen ID.7 Tourer maksaa 58 090 euroa.

Koeajoauton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti