keskiviikko 21. kesäkuuta 2023

Miten voi päätyä invataksin rattiin? Koeajossa Ford e-Transit


Aloitin blogin kirjoittamisen vuonna 2014. Ensimmäisen lehtijutun kirjoitin vuonna 2017 koulun työssäoppimisjaksolla, jonka jälkeen jäin freelancerina Auto- ja liikennetoimittajaksi. Näihin vuosiin on mahtunut paljon eksoottisia autoja ja laitteita, joita olen päässyt ajamaan - mopoautosta ja traktorimönkijästä paloautoon. Ajettujen autojen listalla on myös kaksi invataksia, joista nyt esittelen toisen - täyssähköisen Ford e-Transitin. Invataksi listalla on mielenkiintoinen siksi, etten ole työhistoriani aikana ollut päivääkään taksikuskina. Oma suhteeni takseihin on se, että olen käyttänyt asiakkaan roolissa taksin palveluita Suomessa ja ulkomailla.

Myös hyötyajoneuvopuolella autojen sähköistyminen on väistämätöntä. Tästä johtuen muutaman viimeisen vuoden aikana pakettiautokanta on tuntunut sähköistyvän oikein kunnolla. Henkilöautopuolella sähkötakseja on jo nähnyt jonkun verran kotikaupungissani Jyväskylässä, koska taksikyytien tilaajat osaavat jo vaatia vähäpäästöisiä autoja. Mainitusta syystä markkinoilta löytyy myös täyssähköisiä invatakseja, joita kohtaan on ollut jo mielenkiintoa.

Pyörätuolin kiinnitysmahdollisuudet on hoidettu asianmukaisesti kuntoon.

Mutta kuinka ihmeessä päädyin koeajamaan invataksia? Kun aloittelin maanantaina työviikkoa, bongasin sattumalta autoliikkeen pihassa Ford e-Transitin, josta Carsport oli varustellut invataksin. Menin jututtamaan autoliikkeen myyjää autosta, ja koeajo järjestyi. Kesäkuinen koeajo sähkö-Transitilla oli ajankohtainen myös siksi, että koeajoin Transitin sähkömallia viimeksi helmikuun pakkasilla. Pieni vertailu kiinnosti siitäkin syystä, että sähkö-Transit on takavetoinen.

Koska autoa ei vielä ole otettu taksikäyttöön, riittää auton ajamiseen vain B-ajokortti. Jos lähtisi taksitolpalle päivystelemään kyytejä, olisi lisäksi suoritettava ammattiajolupa.


Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta. Se on oikeastaan hyvä, sillä yksi rikkoutuva osa vähemmän. Autosta puuttuu kuljettajan paikalta taksamittarit sun muut, joten tunnelma on kuin missä tahansa Transitissa. Kuljettajan paikalla oleva taksivarustus tullaan asentamaan myöhemmin. Kun kojelaudalle asennetaan loput taksivarusteet, tulee kojelauta olemaan melkoisen täysi. Matkustamon puolella taksivarustus pyörätuolihissin kanssa löytyy. Carsport vaikuttaa tehneen laadukasta työtä.

Taajamassa sähkö-Transit vaikuttaa olevan hyvin balanssissa. Auto lähtee sähköautolle tyypillisesti nyt eikä kohta, mitään polttomoottoriauton viiveitä ei ole. Auto on kuljettajan paikalla ja matkustamossa miellyttävän hiljainen. Varsinkin taajamassa auto toimii taksityössä hyvin, missä sähköautot ovat taloudellisia. Juttujen perusteella myös pidempiä reissuja taksityössä pystyy sähköautolla hoitaman, kunhan vain muistaa mainita asiakkaalle, että matkan aikana saattaa tulla lataustauko. Yleensä kiireiset asiakkaat, joilla ei lataustaukoon ole aikaa, ovat ymmärtäneet ottaa jonkun toisen taksin.

Pyörätuolihissin hallintaan tarkoitetut painikkeet on selkeät.

Sähkötaksi saattaa vielä olla aiheena hieman mörkö. Toisaalta sähköautoista taksikäytössä tulee jatkuvasti lisää ja lisää kokemusta, kun taksiautoilijat joko haluavat tai joutuvat ostamaan sähköautoja. Sähkö-Transitilla WLTP mitattu toimintamatka on 317 kilometriä, mikä on tämän kokoluokan pakettiautolle hyvä lukema. Oikeissa olosuhteissa voi päästä aavistuksen pidemmälle, epäedullisissa olosuhteissa vähemmän. Kun kuljettaja pistää ruokatauon aikana autonsa lataukseen, niin työpäivä taksissa on mahdollista ajaa ilman ongelmia.

Toimintamatkan lisäksi kiinnittäisin huomiota myös latausnopeuteen, sillä esimerkiksi puolen tunnin ruokatauon aikana on mahdollista ladata ajoakkuun oleellisesti lisää virtaa. Tästä johtuen sähkö-Transit on taksikäytössä potentiaalinen vaihtoehto. Auton takavetoisuus ei kohtuuttomasti haittaa, sillä ajoakku on auton lattian alla tuomassa lisää painoa. Pääväylät on pääsääntöisesti talvellakin hyvässä kunnossa, jolloin autolla varmasti pärjää.


Jos minä olisin taksikuski, ajaisin mieluummin tällä sähkö-Transitilla kuin vastaavalla dieselautolla. Toki ilmastoasiat on syytä ottaa tosissaan, mutta itselleni pääsyy sähköautossa on kyydin tasaisuus ja mukavuus. Sähkötaksi pitäisi käydä testaamassa joskus ihan vain asiakkaan roolissa.

Hintaa invataksikäyttöön varustellulla sähkö-Transitilla on sadantuhannen euron molemmin puolin, valituista varusteista riippuen.


Auton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti