lauantai 10. kesäkuuta 2023

Viikon uutuus - Koeajossa Volvo C40

Mitään yksittäistä syytä en osaa kertoa, mutta Volvoilla olen ajanut aika vähän. Jyväskylän toukokuisessa autokauppapäivässä silmiin pisti kuitenkin Volvo C40. Auto näytti mielestäni kivalle, ja perän muotoilun osalta malli oli sellainen, millaisia autoja nykyään näkee markkinoilla. Googlata kannattaa vaikkapa Renault Arkana, Citroen e-C4X, Mercedes-Benz GLC Coupe, BMW X4 ja X6... Mainituista autoista osa tietenkin painii eri kokoluokassa, eikä sikäli voi täysin suoraan verrata.

Toukokuussa tarjolla olleet koeajot olivat niin lyhyitä, että päätin suosiolla jättää koeajoni johonkin toiseen ajankohtaan. Sisällöntuottajana aikaa menee esimerkiski valokuvaamiseen. Sopiva ajankohta löytyi kesäkuun alussa, jolloin kävin Jyväskylässä Volvon merkkiliikkeessä ajamassa autoa. Tällä kertaa kelikin suosi, vaikka lähipäivät olivat olleet varsin kylmiä ja kosteita. Nyt ei voi nillittää siitä, etten aja koskaan Volvolla - todistettavasti olen ajanut.

Volvo C40 ja XC40 jakavat saman perusrakenteen. Autot on mitoiltaan suurinpiirtein identtisiä, muutamien millien heittoja löytyy. Suurin ero on perän muotoilu. Eroa löytyy myös siinä, että C40 on tarjolla vain täyssähköisenä, kun XC40 on löydettävissä lisäksi polttomoottorilla. Volvo XC40 on minun osaltani tullut ajettua aiemmin, nyt oli ensimmäinen kerta C40:n ratissa.

 
Koeajoauto on vuosimallia 2023. Vuosimallin 2024 myynti on jo aloitettu, ja tuotanto alkaa näillä näppäimillä. 2023 ja 2024 vuosimallien autot näyttävät samalta, mutta eroa löytyy pellin alta. Vuoden 2024 autossa uusiksi on mennyt niin moottorit kuin ajoakku, jolloin toimintamatka on saatu kasvamaan nelivetoisen auton osalta 547 kilometriin.

Kun autoon menee sisälle, silmiin pistää uusi villakangassisusta. Nahkaa ei ole käytetty lainkaan. Ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta, ja 170 senttinen koeajokuski saa ajoasennon mielekkäästi kohdilleen. Hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. Kosketusnäytön valikoiden kautta löytyy toimintoja paljon, mutta siihenkin tottuu nopeasti - kaikki tarpeellinen on selkeiden kuvakkeiden kautta. Myöskään virtalukkoa ei ole eikä tule - koska sitä ei tarvita! Auto käynnistetään istuutumalla kuljettajan paikalle, painamalla jarrupedaalia, ja laittamalla vaihde pesään.

Auto on nelivetoinen, takaveto on saatavissa jos niin haluaa. Tehoa autossa löytyy yli 400 hevosvoimaa. Se on paljon, kun miettii sitä, minkä kokoluokan käyttöauto on kyseessä. Auton ulkonäkö on hämäävä, koska auto näyttää tavalliselta. Liikennevaloista auto kuitenkin lähtee kuin nappi housuista, jos kuljettaja päättää niin haluta. Sen lisäksi että teholukema on iso, sähköautoissa tehot on käytettävissä nyt heti eikä vasta kohta.

Volvo C40 on koeajon perusteella hyvin balanssissa - varsinkin silloin, kun kuljettajalla löytyy malttia. Taajamassa alusta tuntuu miellyttävältä myös mukulakivillä. Myös moottoritiellä meno on toimivaa, mutta taajamassa sähköauto on taloudellisempi. Auto ei ole mikään megalomaanisen iso, mutta esimerkiksi kahden lapsen kanssa ajaessa autolla varmuudella hoituu esimerkiksi mummolareissut ja kesälomaretket. Jos ei tiedä onko C40 vai XC40 omalle kohdalle järkevämpi ratkaisu, voi käydä vertailemassa autoja autoliikkeessä, ja tarvittaessa kysellä myyjältä.

Koeajokokemus Volvolla oli positiivinen, eikä kommenttini ole mitenkään autoliikkeen maksama tai lahjoma.

Jos itse olisin Volvo C40:stä ostamassa, niin varsinkin vuosimallin 2024 autoissa on selvästi enemmän potentiaalia käyttöautoksi, mitä vaikkapa vuosimallin 2023 autossa on.


Auton lainasi: Hämeen Auto, Jyväskylä / www.hameenautovaruste.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti