perjantai 23. kesäkuuta 2023

Kerta kiellon päälle - Koeajossa Ford Focus


Olen blogissakin moneen kertaan maininnut sanan muutos. Ja sen, että sellainen on autoalalla menossa. Kun otetaan vertailuun Volkswagen Golf ja Ford Focus kokoluokan autot, käy sielläkin aikamoinen puhuri - Volkswagen on puhunut lopettavansa Golfin tuotannon, ja Ford Focuksen tuotannon päättymisestä on kiertänyt huhuja. Siispä päätin poiketa edes kerran vielä koeajamaan Ford Focusta, kun sellainen on vielä mahdollista löytää autoliikkeen esittelyautojen rivistä.

Jos mittarina käytetään ajettujen autojen määrää, Ford Focus on määrässä mitattuna yksi eniten ajamiani automalleja. Olen ajanut 1217 autoa, joista Ford Focuksia on 64. Kyllä - luit oikein, 64. Kakkossijaa pitää hallussaan Ford Transit, joita on listalla 29. Kolmantena tulee Volkswagen Golf, joita olen ajanut 23.

Focuksien ja Transitien suurta määrää selittää työskentely isossa autovuokraamoketjussa, jolla oli siihen aikaan diili Fordin liikkeen kanssa. Enää en ole autovuokraamossa hommissa, joten en tiedä sen tarkempaa siitä, mitä yhteistyökuvioita nykyään on. Kun vanhoja Fordeja annettiin vaihdossa, tuli tilalle paljon uusia Fordeja - toisinaan jopa muita merkkejä, joita kyseisessä liikkeessä myytiin. Olen mennyt jopa niin pitkälle, että olen laittanut Exceliin talteen autovuokraamon autojen rekisteritunnukset, koska muuten en olisi missään nimessä pysynyt laskuissa mukana, millä autolla olen ajanut ja millä en. Tuo taulukko on tallessa vielä kymmenen vuoden jälkeenkin.


Nyt ajoon lähti uusinta uutta mallia edustava Ford Focus. Konehuoneessa mylvii yksilitrainen bensapata, kolmesylinterinen tietenkin. Sitä irtoaa potkua 155 hevosvoimaa. Vaihteistona on automaatti, ihan siksi koska manuaalivaihteiset ei enää nykyään myyt. Auto on vuoden 2023 mallia, ja sillä on esittelykäytössä ehditty ajamaan jo kolmisentuhatta kilometriä.

Taajamassa farkkumallin Focus on leppoisa ja helppo ajettava. Ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille kohdilleen, mikään ei yllätä. Vaihteisto löytää mukavuusalueelle hyvin, ja vääntöä löytyy järkevyyden rajoissa, jos mittarina käytetään tavallista arkea. Jos auton käyttö olisi enemmän juhlaa kuin arkea, tottakai Ford Focus RS olisi enemmän hot. Mutta vain muutos on pysyvää, siksi Focus RS:ää ei enää uutena saa, ja Focus on perusmallinakin häätöuhan alla.

Autovuokraamon hommista muistan, että kalustossa olleista autoista Ford Focus oli perushyvä auto, minkä edelle meni lähinnä Volvo V60 ja XC60. Esimerkiksi Opel Astraan pohjautunut Chevrolet Cruze oli auto, josta en aivan täysin vakuuttunut. Yksi Chevrolet Cruze tuli minua autovuokraamon autona vastaan. Ei yllätä, miksi Chevrolet Cruzeja ei liikenteessä hirveästi näe, mutta Focuksia kyllä on historian saatossa myyty senkin edestä.

Koska nyt ajossa käynyt auto oli vuosimallia 2023, on pakko palata blogitekstin lopussa vuoteen 1983. Olen ajanut vuosimallin 1983 Ford Escortilla. Kauas ollaan menty noista ajoista, jolloin auto kiihtyi alamäkeen ja kuski ylämäkeen. Focus korvasi Escortin vuonna 1998, ja nyt uusimmassa painoksessa on tarjolla esimerkiksi digimittaristo, sekä kasikytluvun alkupuoliskon Escortiin verrattuna myös ergonomia on laitettu kuntoon.

Ford Focus on auto, josta varmasti puhun vielä palvelutalossa vanhana pappana. Koeajosta kiitos kuuluu Jyväskylän Käyttöautolle. Koeajoautolla on hintaa 35 890 euroa.


Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti