lauantai 17. kesäkuuta 2023

Tähteä luvattiin ja priimaa tuli - Koeajossa Nissan Townstar


Automaailmassa on meneillään suuri muutos - sen nimi on sähköistyminen ja digitalisoituminen. Myös hyötyajoneuvopuoli väistämättä sähköistyy. Vielä muutamia vuosia sitten puhuttiin siitä, että esimerkiksi Keski-Suomen alueelle oli myyty joitakin yksittäisiä sähköpakuja. Nykyään sähköpakuja voi Keski-Suomen maisemissa nähdä ammattikäytössäkin enemmän. Samassa yhä isompi ajoneuvokalusto vaikuttaa sähköistyneen, sillä Jyväskyläänkin on saatu jo sähköbusseja, joiden määrä tulee lähivuosina vain lisääntymään. Itse olen päässyt ajamaan myös sähkökuorma-autoa.

Kesällä saatiin Jyväskylään Nissanin merkkiliikkeeseen yksi sähköinen pakettiautopuolen uutuus. Nissan Townstar on auto, jota olin hetken jo odotellutkin. Vaikka olen kallellaan sakalaisiin premiumluokan autoihin, on jossain määrin vannottava merkkiuskollisuutta myös Nissania kohtaan. Minulla on historiaa Nissanin kanssa, koska kaksi ensimmäistä autoani olivat Nissaneja. Nissan on siis merkkinä tuttu, ja omilla kyseisen merkin autoillani kerkesin ajaa kymmeniä tuhansia kilometrejä. Ensimmäisen Nissanin omistin vuosina 2008 - 2011, eli vuosia ennen blogini perustamista.

Myös pakupuolen uutuudet tietävät minun kohdallani koeajoa, koska hyötyajoneuvot ovat yksi blogini erikoisalueista.

Nissan Townstar on tekniikaltaan yhtäkuin Mercedes-Benz Citan ja Renault Kangoo. Citanilla en ole vielä kertaakaan ajanut. Ajoasento Townstarissa löytyy käsisäätöjen kautta. Se on hyvä, sillä auto on tarkoitettu työkäyttöön, ja nyt autossa on yksi rikkoutuva osa vähemmän. Ajoasento autossa on miellyttävällä tasolla, ja hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. Kuljettajan paikalla kaikki vaikuttaa selkeältä ja loogiselta.

Nissan Townstar on etuvetoinen, ja tehoa konehuoneesta löytyy 122 hevosvoimaa. Vääntömomentti on 245 Newtonia, ja ajoakun kapasiteetti on 45 kilowattituntia. Auto on tarjolla vain täyssähköisenä, bensana ja dieselinä sitä ei saa.

Taajamassa auto tuntuu olevan hyvin balanssissa. Se on tärkeää siksi, koska tämän kokoluokan auto sopii erityisen hyvin taajamassa tapahtuviin työtehtäviin. Myös moottoritiellä meno on toimivaa. Jos miettii ja pohtii auton toimintamatkan riittävyyttä pitkällä matkalla, voi olla hyvä katsoa esimerkiksi auton latausnopeutta ja latauspisteiden verkostoa. Latausverkosto kasvaa jatkuvasti lisää ja lisää, jolloin laturille pääsy tulee varmuudella jatkusvasti vain helpommaksi ja helpommaksi. Kun mukaan huomioon otetaan myös latausnopeus, ei noin 300 kilometrin kantavuus välttämättä olekkaan niin paha asia.



Auton toimintamatka on WLTP mitattuna 291 kilometriä. On hyvä muistaa, että ajotavan ja olosuhteiden ollessa optimit, ilmoitettu toimintamatka voi ylittyä. Talvella kylmässä kelissä mainittuun lukemaan ei tietenkään päästä. Kolikolla on tietysti kääntöpuoli myös nyt, sillä kuljettaja tai huoltomies voi pitää lataustauon aikana lounastauon. Kun työpäivänsä vain aikatauluttaa varsinkin talvella järkevästi, niin ongelmia ei tule. Siitä on esimerkiksi kuljetusliikkeillä sähköpakettiautojen kanssa jo käytännön näyttöä. Mahdollisuuden tullen sähköautoilla tavaraa ja ihmisiä liikuttelevia kuljetusliikkeitä kannattaa varmasti jututtaa - itsekkin olen niin jo tehnyt.

Itse myönnän olleeni sähköautoja kohtaan skeptinen, mutta mitä enemmän sähköautoihin on päässyt perehtymään ja ajamaan niillä, sen mukavammilta ne on tuntuneet. Se on varma, että blogitekstin alussa mainittu muutos autoalalla tullaan viemään loppuun asti, halusi sitä tai ei. Paras lääke on varmasti hankkia niin paljon oikeaa tietoa, että pystyy asennoitumaan muutokseen oikein.

Nissan Townstar on hyvä vaihtoehto silloin, kun auto ja oikea työtehtävä vain kohtaavat toisensa. Nissan Townstarin hinnat lähtevät 43 000 eurosta.


Auto myynnissä: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti