torstai 8. kesäkuuta 2023

Viikon vaihtari - Koeajossa BMW Z4


Autoliikkeessä silmään oli jo hetken pistänyt musta BMW Z4. Olin ajanut Z4:ää viimeksi koeajokiertueella vuonna 2010, joten edellisestä Z4:n koeajosta oli vierähtänyt jo tovi aikaa. Välissä koeajossa oli toki käynyt pykälää vanhempi Z3, jotta Bemarin näkemys roadsterista ei pääsisi unholaan saakka. Koska samasta liikkeestä koeajoin aiemmin Mercedeksen SLC:tä, oli nyt vertailun vuoksi haettava koeajoon toisen saksalaismerkin luomus. Tietenkin näissä tilanteissa jossain määrin makuasia, lähteekö kaupasta matkaan BMW vai Mercedes-Benz. Avoauton ostaja ostaa fiilistä.

Nyt koeajoon lähti vuosimallin 2012 BMW. Auto on nähnyt tietä 93 000 kilometriä. Konehuoneessa mylvii kaksilitrainen bensapata, josta irtoaa tehoa 184 hevosvoimaa. Auto on takavetoinen, ja vaihteistona on automaatti. Korimallin tunnus oli vielä tähän maailman aikaan E89, ja auton mallimerkintä kaikkineen BMW Z4 sDrive20i.

Ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille mallikkaasti kuntoon. Varsinkin katon ollessa kiinni käy hyvin ilmi, että auto ei varsinaisesti ole huonoselkäistä varten. Kun katto on auki, helpottuu autosta poistuminen ja autoon meneminen oleellisesti. Kuljettajan paikalla tunnelma on jokseenkin tiivis - mikään lapsiperheen tila-auto tämä ei ole. Koska kyseessä on avoauto, varsinkin katon ollessa auki tavaratila jää murheellisen pieneksi - sinne ei laita kuin kauppakassin.


Moottori käy tervekäyntisen oloisesti - myös sen jälkeen, kun se on ajettu lämpimäksi. Alustatuntuma on taajamassa mukavuuden rajoissa, mutta esimerkiksi hiekkatiellä ja mukulakivillä ajaessa alustan kovuus paistaa jo läpi. Autoa testasin pikkupätkän myös mukulakivillä, koska vihdoin tauon jälkeen keksin paikan, missä sellaiseen Jyväskylässä on mahdollisuus. Taajamassa tykkään erityisesti siitä, että tämä ei ole mikään yliampuva tykki, vaan kokonaisuus on sopivasti balanssissa, ja urheilullisella twistillä.

Myös moottoritiellä homma toimii järkevyyden rajoissa. Valittaa ei voi. Totuus kuitenkin on se, että tämän auton kohdalla ostopäätöstä vie eteenpäin enemmän tunne kuin järki. Kukaan tuskin ostaa järjellä tämmöistä autoa. BMW Z4 on hauska auto niin kauan, kun on lapseton sinkkupoika, tai on varaa pitää tämä vaikkapa perheen kakkosautona.


BMW Z4 on auto, jollaista pitäisi mielestäni päästä ajamaan radalle, tai Norjan pohjoisissa kolkissa mutkitteleville vuonoteille. Vuonoteille lähinnä silloin, kun auton tavaratila riittää matkatavaroiden kuljettamiseen. Silloin kun riittää, kokemus on varmuudella hieno! Vaihtoautona myytävä BMW Z4 pitää sisällään kaiken oleellisen, eikä mitään turhanpäiväistä hömppää.

Yksitoistavuotiaalla autolla on hintaa vielä 29 800 euroa.


Auton lainasi: Rinta-Joupin autoliike, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti