maanantai 12. kesäkuuta 2023

Koeajossa uudistuksen kokenut Volkswagen ID.3


Volkswagen ID.3 oli markkinoille tullessaan futuristinen pläjäys. Sitä se on kieltämättä edelleen, varsinkin jos verrokkina käytetään muuta Volkswagenin mallistoa. Volkswagenin mallistosta futuristisuudessa yltää samaan ainoastaan ID.Buzz, siinä missä esimerkiksi ID.4 ja ID.5 ovat perinteisemmällä tavalla muotoiltuja, samoin tulossa oleva ID.7.

Ensimmäinen ID.3 nähtiin markkinoilla vuonna 2020, joten nyt tuli aika faceliftata autoa pykälän freesimmäksi. Kävin ajamassa autoa tuoreeltaan 2020, ja sama oli edessä heti perään vuonna 2023. Silmämääräisesti arvioiden muutoksia on, mutta niitä on tehty tuttuja piirteitä säilyttäen. Volkswagen on aiemminkin uudistanut mallistoaan perinteet kunnioittaen, eikä tämäkään tapaus ole mikään poikkeus. Tavallaan arvostan sitä, ettei hyväksi havaittuja asioita lähdetä ainakaan pilaamaan, vaan muutoksia tehdään harkiten. Aina ei tarvitse räjäyttää kaikkea kerralla uuteen uskoon, jos syytä ei yksinkertaisesti ole.

Faceliftatussa autossa simerkiksi konepelti on muotoiltu uudelleen. Kuljettajan paikalla on säilytetty paljon tutulta tuntuvia elementtejä. Ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille mallikkaasti kuntoon, ja hallintalaitteiden sijoittelu on toimivaa. Kokoiseni henkilö pärjää myös takapenkillä sen jälkeen, kun kuljettajalla on ajoasento kohdillaan.

Auto käynnistetään laittamalla jarrupedaali pohjaan ja laittamalla vaihde pesään. Avaimen voi pitää vaikka omassa taskussaan. Auton sammuttaminen hoituu siten, että vaihde P asentoon, ja nousee sitten autosta pois. Autossa moni asia on hoidettu digivalikoiden kautta, ja sieltä tarvittavat toiminnot löytyvät onneksi selkeiden kuvakkeiden kautta. Tällä hetkellä autoalalla on menossa suurin muutos sataan vuoteen, kun huomioidaan se, että Henry Ford keksi liukuhihnan 100 vuotta sitten. 

Vastaavaa muutosta mikä nyt on autoalalla meneillään, ei ole ennen nähty, ja se tekee autoalasta erittäin kiinnostavan. Voimanlähteet on muutamassa vuodessa muuttuneet, ja ohjelmistojen merkitys autoissa on kasvanut todella isoksi

 
Volkswagen ID.3 on takavetoinen, eikä etuvetoa tai nelivetoa ole tarjolla. Tehoa löytyy 204 hevosvoimaa, mikä on tämän kokoluokan autolle varsin sopiva lukema, jos mittarina käytetään tavallista arkea. Ajoakun koko on 58 kilowattituntia, ja toimintamatka on WLTP mitattuna 425 kilometriä. Se tarkoittaa sitä, että oikeissa olosuhteissa tähän päästään - joissain tilanteissa jopa pidemmälle. Esimerkiksi talvella pakkasherra syö toimintamatkasta osansa, eikä 425 kilometrin toimintamatkaan silloin päästä. Toisaalta talvikaan ei ole sähköautolle mikään ylitsepääsemätön ongelma, koska tekniikka kehittyy, ja latauspisteiden määrä kasvaa jatkuvasti. Laturille pääsee kyllä tarpeen vaatiessa, oikea asennoituminen ratkaisee.

Taajamassa Volkswagen ID.3 on leppoisa tapaus ajaa. Ajaminen on helppoa, eikä mikään yllätä mitenkään ikävästi. Myös moottoritiellä homma toimii, mutta taajamassa sähköauto on taloudellisempi, koska moottorijarrua pystyy hyödyntämään. Jos on ajanut aiemmalla ID.3:lla, mitään kulttuurishokkia ei tule.

Itse tykkään ID.3:ssa siitä, että edelleen se erottuu ulkonäöllään massasta! Toki saman konsernin Cupra Born perustuu ID.3:een, mutta siihenpä se sitten jääkin. ID.3 on edelleen mukavan futuristinen pläjäys, jonka ostoa voisin harkita varsinkin silloin, kun autovalinta ei saa sulautua massaan, mutta sen on siitä huolimatta toimittava arjessa. Siihen huutoon vastaa Volkswagen ID.3.

Hintaa autolla on 44 290 euroa.


 Auton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti