tiistai 6. kesäkuuta 2023

Kunnon ärjykoneella! Koeajossa vaihtoautorivin RAM 1500


Olin hetken katsellut Jyväskyläläisessä autoliikkeessä punaista RAM:ia. Auto oli ollut vaihtoautorivistössä mielestäni jo jonkun aikaa - kauemmin kuin moni muu auto. Mielessäni pyöri kysymyksiä siitä, onko autossa jotain vikaa, vai johtuuko pitkä myyntiaika vain siitä, että nykyinen asenneilmapiiri sorsii isomoottorista autoa?

Yksi syy pitkälle myyntiajalle on varmasti ajokorttivaatimus, sillä B kortillisena näitä ei kannata pitäää. C kortti on perusvaatimus. Syy on puhtaasti verotekninen, sillä B kortillisena tulisi maksuun vähintään järjettömät veroseuraamukset pelkästään siksi, että auto on viisipaikkainen. Toki myös polttoaineiden hinnat karsivat pois niitä, jotka ajattelevat järjellä. Tämmöinen auto ostetaan tunteella.

Kun kelit osuivat kohdalle, kävin hakemassa punaisen paholaisen avaimet. Ulkoisesti auto on siistissä kunnossa. Auto on nähnyt tietä varsin kohtuudella, vain 35 000 kilometriä. Auto on rekisteröity vuonna 2019, joten neljävuotiaalla autolla on ajettu vain noin kymppitonni vuoteen. Se on auton luonne huomioiden todella vähän. Auto on tarkoitettu enenmmän käyttöautoksi kuin talliruusuksi.

 
Koska perässä ja keulassa lukee isolla RAM, ja auton ratissa on Dodgelta tuttu pässilogo, on varmasti hyvä käydä läpi, mistä on kyse? RAM on alkujaan Dodgen lava-automalli, joita myydään Amerikan mantereella huimia määriä. Autot myytiin alkujaan Dodge Rameina, kunnes RAM erotettiin omaksi merkikseen. Mallimerkinnän numerosarja, 1500, 2500 ja 3500 kertoo auton kokoluokan. Nyt ajossa ollut RAM 1500 on malliston miedoin. Kilpailevia malleja on esimerkiksi Chevrolet Silverado ja Ford F150, joista olen koeajanut kumpaakin.

Konehuoneessa mylvii 5,7 litrainen V8, joka tottekee liikanimeä Hemi. Se käy tietysti bensalla. Esimerkiksi Chevroletin koneesta ei voi sanoa Hemi, koska auton valmistanut konserni on eri. Tehoa RAM:ista löytyy 401 hevosvoimaa, eli arkikäyttöä ajatellen jopa enemmän kuin tarpeeksi. Tehoa on jo niin paljon, että talvella vastaavaa autoa koeajaessa piti ajaa maltillisesti, koska renkaina oli M+S. Itse olisin talvirenkaiksi tämmöiseen autoon ostanut jotkut muut. Näin kesäkelillä mitään ongelmia ei ilmene tehojen ja renkaiden osalta. Nimimerkillä kokemusta on niin kesällä kuin talvella.

Kulutuslukemat on vähintään jäätävät - niin jäätävät, etten uskalla niihin edes perehtyä. Kannattaa olla bensakauppiaan kaveri. Varustelistaus on käytännöllinen - vetokoukku, ilmastointiautomatiikka, kahdet renkaat, peruutuskamera... Lisäksi auto on kuljettajan tahtotilan mukaan joko nelivetoinen tai takavetoinen.


Ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta. Kuljettajan paikalla olo on kuin kuninkaalla! Auto lähtee napista käyntiin, ja moottori mylvii oikein mallikelpoisesti. Kone on tervekäyntisen oloinen myös sen jälkeen, kun se on ajettu muutaman tunnin mittaisella koeajolenkillä lämpimäksi. Koska auto on rekisteröity kuorma-autoksi, suurin arkikäytössä mietityttävä asia on rajoitin. Rajoitin saattaa toisinaan olla kierretty jollain virityksillä, mutta on hyvä muistaa rajoittimen kiertämisen olevan laitonta. Muuten fiilistä löytyy vaikka naapurille asti jaettavaksi.

Jos autoa käyttää arkikäytössä, kannattaa varautua siihen, että bensatankissa ja pankkitilillä käy pyörre. Kaikkein todennäköisin ostaja on koneyrittäjä, joille vastaavia pick-upeja on mennytkin paljon. Auto sopii koneurakointiyritykselle vaikka maskotiksi - jos vain viitsii nykyistä asenneilmapiiriä uhmata. Koska kantavuutta ja kokonaispainoa on enemmän kuin Ford Rangerissa tai Toyota Hiluxissa, kuskaa RAM:illa vaikkapa polttoaineet työkoneiden luokse työmaille.

Autossa ei koeajon perusteella ole mitään vikaa. Auto vain vaatii täsmäostajan, joka tietää mitä haluaa ja mitä saa. Järjellä tämmöistä autoa ei osteta, vaan tunteella. Hintaa autolla on 59 890 euroa, joten hintalappu on aika paljon pienempi siitä, mitä vastaava auto on maksanut uutena.


Auto myynnissä: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti