perjantai 30. kesäkuuta 2023

Sähköistä uutta - Koeajossa Mercedes-Benz EQE SUV


Samalla kun Mercedeksen EQC on poistumassa mallistosta, tekee tuloaan uudet sähkömallit. Mercedeksellä se tarkoittaa esimerkiksi EQE SUV ja EQS SUV malleja. Olen seurannut esimerkiksi sosiaalisessa mediassa sitä, kuinka autoalan henkilöt ovat näitä kahta mainittua uutuusmallia markkinoineet. Moni on tuntunut olevan fiiliksissä ja innoissaan tulevasta! Koska minulle ei ensiesittelyyn kutsua tullut, oli tyydyttävä hakemaan ensifiilikset vain valokuvien ja tekstin perusteella. Koeajolle sentään on muistettu pyyttää - ja se on hyvä.

Vihdoinkin yksi kesäkuinen maananatai bongasin jotain odottamaani autoliikkeen esittelyautojen rivistä - nimittäin EQE 350 SUV! Auton koeajo oli sovittava tietysti heti eikä kohta. Uutuudet kiinnostavat bloggaajaa aina. Ulkoisesti auto näytti hienolta, ja sen tunnisti selkeästi EQ-brändin alla myytäväksi Mercedeksen autoksi.

Kun olin saanut auton avaimet ja ajolupa oli allekirjoitettu, kiersin auton ympäri. Tuttua Mercedestä. Latausjohto irti, kuljettajan paikalle istumaan ja auto käyntiin. Sähköautolle tyypillisesti auton käynnissäolon huomaa lähinnä pienestä vihreästä ready tekstistä. Mitään ääntä ei kuulu, mikä saattaa alkuun hämätä varsinkin polttomoottoriautoon tottunutta.

Mitoiltaan EQE SUV on aavistuksen isompi kuin väistyvä EQC. EQE SUV:in pituus on 4863 milliä, kun EQC:n pituus on 4762 milliä. Myös akseliväli on EQE SUV:issa luonnollisesti pidempi - 3030 milliä, kun taas EQC:ssä se on 2873 milliä. Tietysti Mercedeksiä tuntevalle jo mallimerkintä kertoo sen, että EQC ja EQE SUV painivat aavistuksen eri kokoluokassa.

Kun vertailuun otetaan perinteinen EQE ja EQE SUV, on EQE SUV jopa lyhyempi, sillä perus-EQE:n pituus on 4946 milliä. Myös akseliväli poikkeaa, sillä perinteisen EQE:n akseliväli on 3120 milliä. Tämä asia selittynee perän muotoilulla.

Auton hallintalaitteet on sisältä samat kuin tavallisessa EQE:ssä. Suurimmat erot löytyy muotoilusta - tavallinen EQE on henkilöauto, ja EQE SUV on maastoauto - ainakin nimellisesti. Enemmän kyse on kaupunkimaasturista, jossa maastoautosta muistuttaa lähinnä ulkomuotoilu. Kuljettajan paikalla ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta, eikä valittaa voi. 170 senttinen koeajokuski löytää ajoasennon mieleiseksi helposti.

Taajamassa EQE 350 SUV on leppoisa tapaus ajaa - jos kuskilla vain löytyy malttia. Konehuoneesta tehoa löytyy 292 hevosvoimaa, mikä ei paatuneesta automiehestä kuulosta saati tunnu paljolta. Vääntöä on 765 Newtonia. Sähköautoille tyypilliseen tapaan teho ja vääntö on käytössä heti eikä kohta, mikä saa auton lähtemään kuin tykin suusta. Myös moottoritiellä meno on toimivaa, mutta taajamassa sähköauto on kaikkein taloudellisin. Myös pitkällä matkalla autolla pärjää varsinkin silloin, kun selvittää latausmahdollisuudet ensin. Siitä ei kannata ottaa paineita, sillä auton navigaattori on latauspaikkojen etsimisessä isoksi avuksi.

Kaikkineen auto on miellyttävän hiljainen, eikä häiritseviä ääniä kuulu sisälle.


WLTP mitattuna EQW 350 SUV:in toimintamatka on 536 kilometriä. Se tarkoittaa sitä, että kesällä kelien ollessa optimit pidemmällekkin voi päästä. Talvella taas laturille joutuu poikkeamaan useammin. Sama asia on vastassa kaikkien sähköautojen kanssa, mikä saattaa alkuun vaatia hieman totuttelua.

Jos EQE 350 SUV on olevinaan liian mieto, niin mallistosta löytyy EQE 500 SUV, sekä pari AMG:tä, joista jytkympi on Mercedes-AMG EQE 53 SUV. Luulisi potkua löytyvän silloin tarpeeksi paljon. Halvimmillaan EQE 300 SUV lähtee omaksi 87 300 eurolla, kun taas koeajettu EQE 350 SUV maksaa ilman lisävarusteita 93 300 euroa. Halvin AMG lähtee omaksi 125 000 eurolla.


Auton lainasi:
Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti