Maaliskuun alkupuolella otin varaslähdön kohti American Car Show:ta, kun Jyväskylästä löytyi koeajettavaksi GMC Sierra 1500 - tietysti vuosimallia 2024! Blogissani on aikaisemmin nähty Chevrolet Silverado 2500 HD, ja lyhyesti tiivistettynä GMC Sierra on Silveradon sisarmalli. Mallimerkinnän numerot paljastavat, että nyt ajettu GMC Sierra on pykälän miedompi, kuin aiemmin ajamani Silverado. Jos haluaisi vielä jytkympää autoa tiskiin, tarjolla olisi GMC Sierra 3500, ja Chevrolet Silverado 3500.
Nyt ajoon lähtenyt GMC Sierra on Elevation paketilla. Jenkkityyliin kaikki varustetasot on varsin hyvin varusteltuja, varsinkin malliston yläpään varustepaketit. Tämänkin auton varustelistaus on sisällöntuottajan syntilistaa pidempi - eli hävyttömän pitkä! Esimerkiksi keulan merkki ei ole punainen, vaan se on jo tehtaalta lähtiessä ollut musta - niin musta mitä saa.
Minun silmääni GMC Sierra on Chevrolet Silveradoa harvinaisempi tapaus. Juttua kirjoittaessa netin myyntipalstoilta löytyi myynnissä 12 GMC Sierraa ympäri Suomea, siinä missä Chevrolet Silveradoja on ilmoitettu myytäväksi selvästi enemmän. GMC Sierran ja Chevrolet Silveradon yhteyden toisiinsa selittää se, että GMC ja Chevrolet ovat molemmat General Motorsin automerkkejä. Myöskin koeajoraportteja GMC Sierrasta voi löytää suomeksi vain muutamia.Mielestäni koeajamalla joku harvinaisempi jenkkiauto, on loistava mahdollisuus juhlistaa viisitoistavuotista historiaa Suomen yhdessä isoimmassa harrasteautonäyttelyssä vakiokävijänä.
Ulkoisesti auto on melkoinen ilmestys. Astinlaudat auttaa autoon kiipeämisessä, sillä 170 senttinen koeajokuski on autoon verrattuna melkoisen pieni hobitti. Ajoasento löytyy mukavasti kohdilleen, siitä ei voi valittaa. Hallintalaitteiden sijoittelu on kaikkineen järkevää, eikä mistään voi antaa moitetta.
Taajamassa auto on melkoisen letkeä ajaa, ja ahtaassakin paikassa homma hoituu silloin, kun kuljettajalla löytyy tarpeeksi malttia. Silloin kun näkyvyys vaikuttaa olevan heikohko, auttaa auton kamerajärjestelmät loistavasti! Alustatuntuma on vähintäänkin miellyttävä, sillä tien pienet epätasaisuudet eivät tunnu missään. Myös melutaso auton sisälle on varsin kohdillaan, eikä ylimääräinen metakka häiritse kuljettajan tai matkustajien olemassaoloa. Kaikkineen fiilis on kuin ajaisi isolla henkilöautolla - työkalumaisuus loistaa poissaolollaan täysin.
Kun palautin auton autoliikkeen pihaan, ja poistuin paikalta Skoda Octavialla, oli suoraan sanottuna hieman vaikea asennoitua farmarimallin Skodaan. Olisin halunnut pitää GMC:n itselläni, ja antaa vanhempieni Skoda Octavian vaihdossa. Jäänkin innolla odottamaan, näenkö GMC Sierran pääsisäisenä Helsingin Messukeskuksessa.
Ainakin teoriassa tämmöisen voisi ostaa jopa perheen käyttöautoksi silloin, kun on tarpeeksi maksukykyä. Arkikäyttöön soveltuvuudesta pitää huolen myös riittävän iso takapenkki, jossa matkustaa erittäin hyvin myös aikuinen.GMC Sierralle peukku ylöspäin! Autoiluhistoriani aikana olen ajanut myös muita jenkkimallin pick-upeja - esimerkiksi Ford F150 ja Dodge RAM. On nämä vain kunnon laitteita autoista kiinnostuneelle! Minulle tämä oli ensimmäinen kerta GMC:n ratissa, ja todennäköisesti muistan tämän koeajon vielä pitkään. Olin autosta niin liekeissä, että julkaisin koeajovideon sosiaalisen median tileilläni ennen blogitekstin julkaisua.
Tämän GMC Sierran hintalapussa komeilee 107 990 euroa.
Kuvat, teksti ja video: Mikko Kilkki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti