En oikein tiedä, mikä on syynä sille, miksi olen Mazdoja ajanut niin vähän. Vähän sama kuin Volvo, olen niilläkin ajanut huomattavan vähän, kun vertaa muihin merkkeihin. En oikein tiedä, onko kyseessä jonkinlainen fiilispuolen juttu, vai onko kyse yksinkertaisesti vain siitä, että muut automerkit myyvät senverran paljon enemmän, että ovat autoliikkeissä selvästi yleisempiä. Jatkan tämän pohtimista vielä hetken.
Koeajoon lähti vaihtoautona myytävä, vuosimallin 2013 Mazda 6. Tämä korimalli saatiin kauppoihin myytäväksi niillä tienoilla kun tämä auto oli uusi. Nyt on kyseessä tuotannon alkupään auto. Konehuoneessa mylvii kaksilitrianen bensapata, ja vaihteistona on kuusivaihteinen manuaali. Autolla on ajettu 231 000 kilometriä, mikä ei ole lainkaan paha noin kymmenvuotiaalle autolle. Varustelistaus on käytännöllinen, kuten ilmastointi, vetokoukku ja sisäpistoke.
Mazda 6 on kokoluokkansa puolesta katoavaa kansanperinnettä. Samasta kokoluokasta Ford Mondeo on jo kadonnut, ja Citroen C5:n valmistus ollut tauolla. Toyota Avensis on myös poistunut mallistosta, ja korvattu muilla tuotteilla.
Taajamassa Mazda 6 on mukava ja leppoisa tapaus ajaa. Olen viimeaikoina ajanut huomattavasti enemmän automaattivaihteisilla autoilla, mutta manuaalin makuun pääsi yllättävän helposti. Vaihteisto on miellyttävä käyttää, ja kytkin on looginen. Taajamassa kokonaisuus on hyvin balanssissa, eikä mikään paista häiritsevästi silmään. Myös moottoritiellä auto on miellyttävä ajaa. Auton kokoluokka on sellainen, että se sopii hyvin myös lapsiperheen käyttöön, varsinkin jos sopivan auton löytää farmarina.Noin kymppitonnin autoksi auto on koeajon perusteella kunnossa. Pari aiempaa koeajamani vaihtoautoa ehdittiin myydä ennen jutun julkaisua, joten niiden tapauksessa tein lopulta päätökset olla julkaisematta juttuja. Nyt pääsin lopulta painamaan julkaise napppia, koska auto oli myymättä silloin, kun juttu oli julkaisuvalmis!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti