lauantai 23. maaliskuuta 2024

Viikon vaihtari - koeajossa Mazda 6

Jostain vastaani tuli uutinen, että Mazda 6 olisi poistumassa mallistosta. Yksi uutinen oli päivätty vuodelle 2021, toinen vuodelle 2024. Koska tuoreemmat Mazdan kutoset olivat minun osaltani jääneet täysin testaamatta, päätin lähteä ottamaan viimeisen kerran autosta tyypit - vielä kun niitä edes jostain löytyy testattavaksi. Katsotaan nyt sitten, jääköhän tämä todella viimeiseksi kerraksi, kun koeajan Mazda 6:sta!

En oikein tiedä, mikä on syynä sille, miksi olen Mazdoja ajanut niin vähän. Vähän sama kuin Volvo, olen niilläkin ajanut huomattavan vähän, kun vertaa muihin merkkeihin. En oikein tiedä, onko kyseessä jonkinlainen fiilispuolen juttu, vai onko kyse yksinkertaisesti vain siitä, että muut automerkit myyvät senverran paljon enemmän, että ovat autoliikkeissä selvästi yleisempiä. Jatkan tämän pohtimista vielä hetken.

Koeajoon lähti vaihtoautona myytävä, vuosimallin 2013 Mazda 6. Tämä korimalli saatiin kauppoihin myytäväksi niillä tienoilla kun tämä auto oli uusi. Nyt on kyseessä tuotannon alkupään auto. Konehuoneessa mylvii kaksilitrianen bensapata, ja vaihteistona on kuusivaihteinen manuaali. Autolla on ajettu 231 000 kilometriä, mikä ei ole lainkaan paha noin kymmenvuotiaalle autolle. Varustelistaus on käytännöllinen, kuten ilmastointi, vetokoukku ja sisäpistoke.

Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta 170 senttiselle koeajokuskille kuntoon. Sisältä auto näyttää siistiltä, mitä nyt auton digivalikoista tulee mieleen Windows 98. Olen ajanut Mazdan kutosta viimeksi vuonna 2012, juuri ennenkuin malli uudistui. Kauheasti muistikuvia kyseisestä autosta ei ole, koska en ollut silloin vielä sisällöntuottaja. En dokumentoinut silloista autoa millään tavalla. Muistikuvat kuitenkin olivat järkevästä ja käytännöllisestä autosta, jolla oli mukava ajaa.

Mazda 6 on kokoluokkansa puolesta katoavaa kansanperinnettä. Samasta kokoluokasta Ford Mondeo on jo kadonnut, ja Citroen C5:n valmistus ollut tauolla. Toyota Avensis on myös poistunut mallistosta, ja korvattu muilla tuotteilla.

Taajamassa Mazda 6 on mukava ja leppoisa tapaus ajaa. Olen viimeaikoina ajanut huomattavasti enemmän automaattivaihteisilla autoilla, mutta manuaalin makuun pääsi yllättävän helposti. Vaihteisto on miellyttävä käyttää, ja kytkin on looginen. Taajamassa kokonaisuus on hyvin balanssissa, eikä mikään paista häiritsevästi silmään. Myös moottoritiellä auto on miellyttävä ajaa. Auton kokoluokka on sellainen, että se sopii hyvin myös lapsiperheen käyttöön, varsinkin jos sopivan auton löytää farmarina.

Noin kymppitonnin autoksi auto on koeajon perusteella kunnossa. Pari aiempaa koeajamani vaihtoautoa ehdittiin myydä ennen jutun julkaisua, joten niiden tapauksessa tein lopulta päätökset olla julkaisematta juttuja. Nyt pääsin lopulta painamaan julkaise napppia, koska auto oli myymättä silloin, kun juttu oli julkaisuvalmis!

Auto myynniss: Rinta-Joupin autoliike, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti