Myös 800 voltin latausjärjestelmä vaikuttaa ainakin paperilla mielenkiintoiselta, koska akun koon lisäksi sähköautoa valikoidessa kannattaa ainakin vilkaista latausnopeus ja kulutus. Ajoakun koko on 77,4 kilowattituntia, ja 800 voltin laturilla sen saa ladattua 10%:sta 80%:iin 18 minuutissa. WLTP mitattu toimintamatka takavetoisessa autossa 507 kilometriä, nelivetoisessa 481 kilometriä.
Hyundai Ioniq 5 on alkuun kuljettajan paikalla hieman jännän oloinen. Jännä siksi, että auto on tältä vuosituhannelta, ajalta jolloin autot tuntuvat kopioilta toisista. Vertaileppa vaikka Skoda Octaviaa, Volkswagen Golfia tai Seat Leonia. Tämä ei vaikuta varsinaisesti minkään nykyauton kopiolta, koska Hyundai on selkeästi päättänyt, että Ioniq 5 on rehti ja rehellinen oma itsensä. Hallintalaitteiden sijoittelu on kuitenkin järkevää, ja 170 senttinen koeajokuski saa ajoasennon kohdilleen mieluisasti. Vaihteen valitsin löytyy viiksestä ratin oikealta puolelta. Koeajo voi alkaa.Nyt ajoon lähtenyt auto on tehoiltaan isompi ja nelivetoinen. Taajamassa auto on leppoisa ajaa. Sähköautolle tyypilliseen tapaan tehot on käytössä nopeasti. Ioniq 5 kiihtyy nopeimmillaan nollasta sataan kilometriin 5,1 sekunissa. Myös moottoritiellä auto on tasapainoisen oloinen ajettava, mutta sähköautot tuntien tämäkin tapaus on optimaalisempi taajamassa, missä voi tilanteiden salliessa käyttää myös moottorijarrua. Viimeistään sitten kun autoon on saanut hieman totutella, vaikuttaa Hyundai Ioniq 5 hauskalta autolta ajaa! Voisin ajaa tällä paljon pidempäänkin.
Hyundai Ioniq 5:ssä on mukavaa myös se, että esimerkiksi sisään kuuluvat äänet ovat vähintäänkin kohtuulliset. Jos auton kokoluokka vain on riittävä, voisin itsekkin autoa ostaessa harkita Ioniq 5:sta, ja käydä ostohousut jalassa koeajolla. Paljon erilaisia autoja koeajavana sisällöntuottajana pidän siitä, että auto ei sulaudu massaan.
Onko Ioniq 5:ssä sitten mitään valittamista? Ei minun mielestäni. Tietenkään tämä ei ole farkku, joten korimallina hatchback voi rajoittaa joitakin ostajia. Myös farmarimallisten sähköautojen määrä tulee ajan mittaan kasvamaan.
Auton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi
Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti