maanantai 20. toukokuuta 2024

Tähän luottaa myös HUS - koeajossa Ford Mustang Mach-E GT

Törmäsin otsikkoon, missä kerrottiin, että HUS on tilannut jollekkin onnekkaalle työsuhdeautoksi härskin tehokkaan auton, mikä totteli nimeä Ford Mustang Mach-E GT. Otin asian puheeksi Fordin liikkeessä, josta sainkin samalta istumalta vastauksen, että heillä on myyntihallissaan vastaavanlainen auto. Minulle kerrottiin, että koeajo on kyllä mahdollinen. Sitä mahdollisuutta ajattelin hyödyntää heti, koska kelit olivat todellakin suosineet.

Koska mallinimessä lukee Mustang, kaikki eivät hoksaa sitä, että 487 hevosvoimaisen auton voisi saada omakseen hyvän matkaa alle sadantuhannen euron. Lähtökohtaisesti oletuksena tuntuu olevan, että auto maksaa huomattavasti enemmän kuin mitä se oikeasti maksaakaan, kun legendaarinen ponilogo laitetaan autoon, ja mallinimeen lisätään kirjaimet GT. Nyt ajoon lähtenyt auto löytyy jo vaihtoautorivistä, ja hintaa on jäljellä enää 64 890 euroa. Ajettu autolla on 15 000 kilometriä, ja historiassaan yksi omistaja.


Auton tiedot on kaikkineen sisällöntuottajan syntilistaa pidempi listaus - neliveto, Brembon jarrut, panoramakattoikkuna.. Suurin sallittu perävaunun vetopaino on vain 750 kiloa, joten venetraileria tai asuntovaunua tällä autolla ei vedetä. Konehuoneesta löytyy vääntöä naurettavat 860 Newtonia, ja sähköautoille tyypilliseen tapaan kaikki teho ja vääntö on käytettävistä nopeasti. Nollasta sataan auto kiihtyy naurettavat 3,7 sekunissa. Aika hyvä lukema, kun huomioidaan suurin sallittu kokonaispaino, mikä on 2717 kiloa.

Taajamassa auto tuntuu todella brutaalilta ajettavalta. Ford Mustang Mach-E on jo perusversiona loistava auto ajaa, mutta GT lisäkirjaimilla varustettu versio tekee autosta todella sairaan kulkineen! Ratti on todellakin syytä pitää siihen suuntaan, mihin aikoo mennä - oli määränpäänä sitten oja tai pysyä tiellä. Tuntuu siltä, että jos autolla ajaa neljääkymppiä, saa keskittyä huolella, ettei virkavalta vie ajokorttia.

Moottoritiellä lysti vasta alkaakin, kun syöttöpedaalia uskaltaa painaa edes aavistuksen enemmän. Auto kiihtyy aivan sekopäisen nopeasti! Huh huh, helposti valahtaa kalpeaksi jos ei ole näin nopeaan autoon tottunut. On sentään hyvä, että tähän tehotykkiin on saatu neliveto, sillä Mustang Mach-E:n hinnat alkaen malli on vain takavetoinen.

Koeajon päätteeksi joudun palauttamaan auton takaisin autoliikkeeseen, kuten tuloluokassani monella muullakin kerralla aina tapahtuu.

Ford Mustang Mach-E GT kätkee sisälleen 91 kilowattitunnin ajoakun, joten arkikäyttöä ajatellen ajoakku on jo uskottavan kokoinen. Akku latautuu 10%:sta 80%:iin 45 minuutissa. Voisin kuvitella, että koeajon perusteella uuden työsuhdeauton haltija on tällä hetkellä tohkeissaan, kun pääsee autonsa rattiin.

Auto myynnissä: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti