perjantai 24. toukokuuta 2024

Viikon vaihtari - Koeajossa Renault Megane RS

Olin hetken katsellut autoliikkeessä Renault Megane RS:ää. Kyseessä oli etuvetoinen, manuaalivaihteinen, ja kaksilitraisella bensakoneella varustettu ranskalainen auto. Tehoa moottorista löytyi 250 hevosvoimaa. Väritys keltamusta, mikä kieltämättä tuo autoon lisää näyttävyyttä. Myös keltaiset turvavyöt olivat mielestäni varsin hienot, ja sopii auton mustan värin kanssa hyvin yhteen.

Vuosimalli 2011, ajettu 106 000 kilometriä. Autotietoiset ihmiset tietävät toisinaan sanoa, että parhaat ransakalaiset saa grilliltä - tätä päätin uhmata, ja pyysin avaimet autoon koeajoa varten. Olin kyllä aikaisemmin ajanut Renault Meganea, mutta en RS:ää. Auto kiinnosti, olisiko tästä mihinkään?


Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta. Kuljettajan paikalla on perusmukava olla, ja peruspalikat on kohdillaan. Hallintalaitteet löytyy järkeviltä paikoilta. Taajamassa auto on letkeä ajaa, eikä mikään paista häiritsevästi silmään. Myös moottoritiellä homma toimii, eikä valittaa voi. Paketti on sopivasti balanssissa.

Renault Megane RS ei enää tässä vaiheessa liikoja maksa. Hintalapussa lukee 13 980 euroa, joten kalleimmat kilometrit on taatusti keretty ajamaan pois. Siihen rahaan saa tunnepitoisen auton, josta tuskin on lapsiperheen käyttöautoksi, mutta joka kuitenkin käy työmatkakulkineeksi jollekkin, joka kulkee työmatkansa joko yksin tai kaksin.


Renault Megane RS on myös kohtuudella ajettu, jos kilometrit suhteuttaa auton ikään. Se tekee vuositasolla noin 10 000 kilometriä. Moneen muuhun autoon verrattuna ranskalaisissa autoissa on se etu, että kohtuudella ajetun ranskalaisen voi saada autoliikkeestä edullisemmin, kuin jonkun toisen, laatuautona pidetyn auton. Liekkö syy sitten ranskalaisten autojen maineessa.

Minun mielestäni Renault Megane RS on koeajon perusteella varsin mukava ajaa. Jos autoa kohtaan on mielenkiintoa, kannattaa ainakin koeajolenkki käydä ajamassa, ja perehtyä autoon tarkemmin.


Auto myynnissä: Rinta-Joupin autoliike, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti