sunnuntai 12. toukokuuta 2024

Koeajossa uusi Ford Ranger Raptor

Fordin lava-autoja tuntevalle Raptor on tuttu lisänimi Rangerin ja F150:n mallinimissä. Kun vihdoin bongasin uudistuneen Ford Ranger Raptorin autoliikkeen esittelyautojen rivissä, halusin käydä pyytämässä auton avaimet. Halusin ehdottomasti tietää, miltä toiseen sukupolveen ehtinyt Ranger Raptor tuntuu!

Niille joille liikanimi Raptor ei sano mitään, kyseessä on Rangerista jatkojalostettu, näyttävämpi painos. Ulkonäöllisesti Ranger Raptorin erottaa perus-Rangerista esimerkiksi keulamaskista. Alunperin Raptor tunnettiin Ford F150:n malliversiona, mutta mallisto laajeni sittemmin kattamaan myös lavamalli Rangerin.

Ford Ranger on perusmallinakin maastokykyinen ja hieno auto ajaa, raptorisoinnin tuodessa lisää ulkonäköä ja fiilistä. Nyt konehuoneessa mylvii kaksilitrainen dieselkone, mistä löytyy tehoa 210 hevosvoimaa. Jos tämä tuntuu liian miedolta, mallistossa on myös kolmelitrainen V6 - tietysti bensakoneena. Vaihteistona on kymmenenvaihteinen automaatti, neliveto on luonnollisesti vakiotavaraa. 

Koska auto on viisipaikkainen, on se veroteknisistä syistä rekisteröity kuorma-autoksi. Tästä johtuen autossa rajoitin on asetettu 89 kilometrin tuntinopeuteen. Myös B-kortillinen versio on tarjolla sitä haluavalle. Verotekniseen kikkailuun saattaa jollakin olla haluja, koska varsinkin hinnastossa olevan kolmelitraisen V6 koneen kohdalla autovero on ruhtinaalliset 61 536 euroa. Itse jouduin katsomaan hinnastoa useamman kerran, että ymmärsin näkemäni. Luulin aluksi, että kyseessä on Ford Ranger Raptorin veroton hinta, mutta näin ei todellakaan ole!

Vanhaan verrattuna uusiksi on mennyt kaikki, ja sen huomaa. Volkswagen Amarok ja Ford Ranger ovat nyt keskenään sukulaisia, ja sen kieltämättä huomaa - joitakin yksityiskohtia sisällä on muutettu, mutta kannattaa katsoa esimerkiksi vaihdekeppi ja ovenkahvat sisällä, sillä ne nimittäin ovat yksi yhteen Volkswagenissa ja Fordissa. Jos istuisi autojen kyydissä ja pistäisi silmät kiinni, voi olla hankala erottaa, onko autona Volkkari vai Ford.

Taajamassa Ford Ranger Raptor on letkeä ajaa, paketti tuntuu olevan balanssissa. Ajotuntuma on kuin isossa henkilöautossa, eikä työkalumaisuutta ole lainkaan. Myös moottoritiellä meno on varsin toimivaa, jos kestää rajoittimen. Jos ajaisin paljon pitkää matkaa, harkitsisin B-kortillisen version ostamista, koska silloin saa ajaa tiellä vallitsevan nopeusrajoituksen mukaan. Onneksi B-kortillista versiota ostaessa takapenkki on valinnainen varuste, eikä sitä tarvitse ottaa niiden, jotka eivät sitä koe tarvitsevansa.

Ford Ranger on kaikkineen niin mukava ja miellyttävä ajaa, että se käy jopa tavallisen ihmisen arjen käyttöautoksi. Myös kiinteistönhoitoa tekevä yritys pärjää varmasti Rangerilla oikein mainiosti, koska lavalle laittaa helposti lumikolat, lapiot ja muut työkalut, jätesäkit ja muut kuljetettavat tavarat. Tarvittaessa myös hiekoitin ja lumiaura kulkee mukana.

Ford Rangerista on saatavilla paljon muitakin varustetasoja, esimerkiksi Wildtrak ja Limited. Myös erilaisia ohjaamomalleja on Rangeriin saatavilla tarpeen mukaan, mutta Ranger Raptor on aina Double Cab ohjaamolla. Halvimmillaan B-kortillinen uusi Ranger Raptor lähtee omaksi 117 400 eurolla. Jos autonsa haluaa kuorma-autona, silloin edullisin Ranger Raptor maksaa 78 600 euroa.

Yli sadantuhannen euron pick-up on toki kallis, ja elämäntapa-autoilijat saavat rahalleen vastinetta silloin, kun haluaavat ostaa fiilistä.

Auton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti