perjantai 20. syyskuuta 2024

Kiina ja lataushybridi samassa lauseessa? Koeajossa BYD Seal-U DM-i

Minuun otettiin yhteyttä autoliikkeestä, ja kerrottiin että taas olisi koeajettavaa tarjolla. Tällä kertaa kyseessä oli minulle uusi tuttavuus, nimittäin kiinalainen lataushybridi. BYD Seal U oli aikaisemmin saatu autoliikkeen koeajettavaksi täyssähköisenä, ja nyt olikin aika laajentaa mallistoa hybridin suuntaan. En ollut aikaisemmin ajanut metriäkään sellaista kiinalaista autoa, missä on polttomoottori, joten koeajo todellakin kiinnosti! Kiinalaisia sähköautoja olin ennen tätä kuitenkin jo ajanut, myös Seal U:n täyssähköversiota, joten täysin tuntemattomia kiinalaiset autot eivät olleet.

Olen ainakin itse tottunut ajatukseen, että Suomeen tuotavat kiinalaiset autot ovat järjestäen täyssähköisiä. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että on totuteltava ajatukseen kiinalaishybrideistä, jollainen on nimihirviö BYD Seal U DM-i. Auto on nelivetoinen, ja pelkällä sähköllä kerrotaan pääsevän jopa 70 kilometriä. Yhdistetty toimintamatka on kertoman mukaan 870 kilometriä. Pelkkä sähköinen kantama riittänee hyvin keskimääräisille työmatkoille varsinkin silloin, kun työpaikallaan voi ladata autoaan. Polttomoottorin virkaa hoitaa 1,5 litrainen ja neljäsylinterinen bensakone, ja hybridijärjestelmän ajoakku on kooltaan 18,3 kilowattituntia.

Jos on ajanut BYD Seal U:ta täyssähköisenä, lataushybridi ei tuota mitään järisyttävää kulttuurishokkia. Täyssähköisen ja lataushybridin toki erottaa toisistaan suhteellisen helposti. Ajoasento löytyy molemmissa 170 senttiselle koeajokuskille kohdilleen, ja hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. Auto on silmämääräisesti arvioiden sisältä saman oloinen niin sähköautossa kuin hybridissäkin. Molemmissa autoissa toistuu samat siistit ja selkeät muodot.

Taajamassa auto on miellyttävä ajaa myös lataushybridinä. Pelkällä sähköllä ajaessa auto kulkee miellyttävän hiljaisesti, eikä häiritseviä ääniä kuulu sisälle. Myös moottoritiellä auto on järkevän oloinen ajaa, eikä mikään paista häiritsevästi silmään. Kun polttomoottori tulee kuoviohin mukaan, tapahtuu se mukavan pehmeästi, eikä minkäänlaista nykäisyä tunnu. Moni mieltää kiinalaisten tuotteiden olevan paljon enemmän höttöä, mutta BYD Seal U ei sitä ainakaan koeajon perusteella ole. Toki maailmanpoliittinen tilanne ja EU:n asettamat tullit saattavat mietityttää ihmisiä.

Ymmärrän lataushybridien tuomisen markkinoille siinä, että kyseessä voi ajatella olevan siirymävaihe johonkin muuhun silloin, kun auton ajoakkua malttaa vain ladata. Vaikka leasingyhtiöillä onkin näyttöä siitä, että kaikki työsuhdeautoilijat eivät ole ladanneet juuri lainkaan lataushybridiään.

Jos kuitenkin olet valmis siirtymään suoraan sähköautoon, niin senkin valinnan voi tehdä. Mielestäni BYD Seal U mallistossa molemmat vaihtoehdot toimivat järkevyyden rajoissa - sähkö ja lataushybridi. Jos ei ole varma kumpi vaihtoehdioista sopii omaan käyttöön paremmin, kannattaa miettiä sitä, minkälaista oma autontarve on, ja kertoa se asiantuntijalle, jolloin saa vastauksena parhaat mahdolliset vinkit auton ostoon.

BYD Seal U maksaa lataushybridinä halvimmillaan 47 500 euroa, mikä on noin kolmisen tonnia täyssähköistä versiota enemmän.

Auton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti