perjantai 27. syyskuuta 2024

Viikon uutuus - Koejossa Ford Explorer

Ford Explorer on auto, josta olin puhunut Jyväskylän Fordin liikkeessä pitkin mennyttä kesää. Olin päässyt ottamaan kesällä pikatyypit esituotantosarjan autosta, joka oli kesällä saatu merkkiliikkeeseen lainaan. Vihdoinkin syyskuussa autoliikkeen oma Explorer oli kilvissä, ja pääsin koeajamaan autolla ihan kunnon lenkin, sekä ottamaan paremmat kuvat autosta juttua varten. Tämänkin jälkeen juttu roikkui hetken aikaa odottaen julkaisua. Mutta hyvää kannattaa odottaa!

Ainakin minusta on jännä ajatella, kuinka Ford tekee yhteistyötä Volkswagenin kanssa. Yhteistyön tuloksena on saatu aikaan esimerkiksi Ford Ranger ja Volkswagen Amarok, sekä Transit Custom ja Transporter. Tietenkään unohtamatta nyt ajoon lähtenyttä Ford Exploreria, mikä on sukua Volkswagenin ID.4, Skoda Enyaq ja Cupra Tavascan malleille. Viimeksi blogissani mainituista autoista on nähty Tavascan, mikä eroaa muotoilullisesti Explorerista selvästi.

Nyt ajoon lähtenyt auto on nelivetoinen ja 79 kilowattitunnin ajoakulla. Tehoa löytyy 340 hevosvoimaa. Nollasta sataan auto kiihtyy 5,3 sekunissa. Tarjolla löytyy myös takavetoinen auto 286 hevosvoimaisena ja 77 kilowattitunnin ajoakulla. Molemmissa tapauksissa ajoakku latautuu 10%:sta 80%:iin alle puoleen tuntiin, mikä on nykyään ihan käypä lukema.

Ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille järkevästi kohdilleen, hallintalaitteiden sijoittelu on toimivaa. Sukulaisuuhden Volkswageniin huomaa ainakin silloin, kun tietää mihinkä kiinnittää huomionsa - esimerkiksi vaihteenvalitsin, sekä lapsilukko, minkä napin löytää kuljettajan ovesta. Volkswagenissa olen jäänyt jumiin takapenkille siksi, etten huomannut lapsilukon päälläoloaNähtävästi lapsilukon voi laittaa vahingossa päälle myös Ford Explorerissa, vaikka tällä kertaa en jäänytkään takapenkille jumiin. Asia on selkeä silloin, kun sen olemassaolon tietää, mutta jos minulla olisi päätösvaltaa, tekisin asian toisin.


Taajamassa Ford Explorer on miellyttävä auto ajaa. Auto on miellyttävän hiljainen, eikä ylimääräisiä ääniä kuulu sisään. Se mikä on mukavaa, niin auto lähtee kaasupedaalia painettaessa kuin rusakko makuulta! Myös moottoritiellä meno on toimivaa, eikä valittaa voi. Ford Explorerille ilmoitetaan WLTP mitattuna jopa 600 kilometrin toimintamatkaa, mikä tekee sen, että autolla voi pärjätä hyvin myös lomareissuilla.

Se mikä Explorerissa myös on positiivinen asia, on suurin sallittu perävaunun paino - 1200 kiloa silloin, kun autonsa ottaa nelivetoisena. Tavaratilan koossa Explorer häviää hieman esimerkiksi Skoda Enyaqille, sillä Explorerin tavaratila on 525 litraa, ja Enyaqissa 585 litraa. Tietysti se, onko 60 litran erolla minkälainen merkitys omassa käytössä, selviää viimeistään silloin, kun käy koeajamassa kiinnostavat autot peräkkäin. Parasta antia Explorerissa on tavallinen arki, mistä se koeajon perusteella tuntuu selviävän siinä, missä muutkin samaan tekniikkaan perustuvat virkaveljensä.


 Auton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti