tiistai 24. syyskuuta 2024

Pieni pala Amerikkaa - Koeajossa Toyota Tundra

Jyväskylässä Toyotan jälleenmyyjällä on jo hyvän aikaa ollut pihassaan Toyota Tundra. Tai jos ollaan tarkkoja, tällä hetkellä heillä on järjestyksessään jo toinen Tundra. Ensimmäinen, ruskeanvärinen ja V8 moottorilla ollut auto on jo myyty pois, nykyisen ollessa hopeanharmaa ja 3,4 litraisella V6 moottorilla, sekä tietysti hybridinä. Toyota Tundra oli kiinnostanut minua jo pitkään, joten päätin kysyä autoa koeajolle. Sisällöntuottajana myös pääsin koeajamaan tässä maassa harvinaisempaa Toyotaa.

Kun googlasin autosta tietoja, huomasin myös Iltasanomien tehneen Jyväskylään reissun koeajaakseen tätä samaista Tundraa. Auto ei voi olla mikään turha tapaus, kerta se oli jo itsessään reissun arvoinen. Jotain ihmeellistä tässä on oltava. Olisinko minä itse lähtenyt reissuun Toyota Tundran koeajon takia? Luultavasti kyllä, mikäli autoa ei olisi ollut kotikaupungissani valmiina. Olen otettu siitä, että isotkin lehdet tekevät juttukeikkoja Jyväskylään, ja nostavat kaupunkia kartalle.

Toyota Tundra on järeä lava-auto, se on idealtaan vastaava kuin GMC Sierra, Chevrolet Silverado ja Ford F150. Kaikkea niitä olen ajanutkin, Fordia useampaan kertaan. Tundrat valmistetaan Amerikassa kyseisen maan omille markkinoille, ja on jäänyt sielläkin hieman kilpailijoiden jalkoihin. Suomeen autoja tulee satunnaisesti, eikä se ole täälläkään mikään kovin yleinen ilmestys. Olen nähnyt OK Auton omistamat Tundrat useampaan kertaan, mutta en ole ennen koeajopäivää edes koeistunut autoja kertaakaan.

Esimerkiksi suomenkielisillä netin myyntipalstoilla olevat Tundrat on laskettavissa yhden käden sormilla (tilanne 21.9.2024). Tämä on yksi myynnissä olevista Tundrista, ja hintaa on 134 900 euroa. Samalla se on myös kallein ajamani Toyota - en muista olisinko kertaakaan ennen tätä ajanut yli sadantuhannen euron hintaista Toyotaa.

Toyota Tundra on niin iso auto, että 170 senttinen koeajokuski joutuu kiipeämään sisään. Kokonaispainoa autolla on niin paljon, että kuljettajalla on oltava vähintään BC1 ajokortti. Istuimissa on säätövaraa niin paljon, että kuljettaja saa varmuudella ajoasennon kohdilleen

Tehoa autossa on 437 hevosvoimaa, ja neliveto on vakiotavaraa. Vaihteistona on automaatti. Koska auto on rekisteröity kevytkuorma-autoksi, niin auto on kannattavaa ottaa viisipaikkaisena. Varusteista on mainittava myös yksi suomalaisten suosikkivaruste - nimittäin vetokoukku. Autolla saa vetää 3500 kilon painoista peräkärryä, mikäli kuljettajan ajokorttiluokka sellaiseen taipuu. Kortista on löydyttävä merkintä C1E tai CE.


Taajamassa Tundra on leppoisa ajaa niin kauan, kun vain tilaa löytyy tarpeeksi. Ahtaisiin paikkoihin tällä ei tee mieli mennä, sillä kääntösäde on niin iso. Parkkiruutuun mahtuminen on vähän niin ja näin - pituussuunnassa menee jo hieman yli.

Moottoritiellä Toyota Tundra on hauska auto ajaa niin kauan, kun kestää rajoittimen ja 80 kilometrin tuntinopeuden. Voi olla, että lomareissuilla rajoitin syö hieman fiilistä, kun moottoritiellä moni muu ohittaa. Parasta antia Toyota Tundrassa on tavallinen arki ja autoharrastuksen mahdollisuudet silloin, kun rahat riittävät jäätävän kokoiseen ja kalliiseen autoon. Luultavasti tämmöisen auton ostaa jokin koneyrittäjä, joka tietää mitä haluaa ja mitä saa. Koneyrittäjillä on mielenkiintoa ylläpitää järeitäkin autoja vaikka sitten showmielessä.


Toyota Tundralle on pakko antaa pisteet siitä, että sillä erottuu halutessaan massasta. Esimerkiksi Ford F150 on mielestäni hieno auto, mutta Toyota Tundraan verrattuna melkoista bulkkitavaraa.

Ostaisinko minä itselleni Toyota Tundran? Ainahan sitä toki harkita voi, mutta minun tuloluokassani joudun peruuttamaan autoin takaisin autoliikkeen pihaan. Toyota Tundra on auto, jollaisen haluaisin jonakin päivänä omistaa.

Auto myynnissä: Ok Auto Jyväskylä / www.okauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti