Audi SQ6 on tehokkaampi versio Q6:sta. Kuten nimi kertoo, kyseessä on Audin maastoauto. Lisänimi e-Tron kertoo auton olevan täyssähköinen. Mallimerkinnän S taas kertoo auton olevan perusmallia tehokkaampi. Q6 on tarjolla takavetoisena ja nelivetoisena, mutta silloin kun kyseessä on SQ6, neliveto on aina vakiotavaraa. Audi Q6 ja SQ6 on sama, minkä pohjalle perustuu myös saman konsernin uusi Porsche Macan. Auto ei siis todellakaan ole mikään turhake, jos kerran sama alusta on huolittu myös Porschelle. Tottakai Porsche on saman konsernin tuote, mutta luulisi olevan varaa lainata alustaa myös muualta, mikäli tarve niin vaatii.
Auto on paperilla melkoinen kampe - tehoa 490 hevosvooimaa, kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa 4,4 sekuntia. Toimintamatka on WLTP mitattuna 587 kilometriä, johon pääsee oikeissa olosuhteissa silloin, kun ajotapa on sähköautolle optimaallinen. Ajoakun kapasiteetti on nettona 94,9 kilowattituntia. Akku latautuu 10%:sta 80%:iin 21 minuutissa. Paperilla näyttää niin uskottavalle, että koeajoa on hankala sivuttaa.
Audi SQ6 on myös varsin uskottava tapaus vetämään perävaunua, sillä sallittu vetopaino on 2400 kiloa. Takavetoisessa Q6:ssa ja Porsche Macanissa suurin sallittu vetopaino on vain 2000 kiloa, joten perävaunua vetävän henkilön kannattaa valita tämän jutun vaihtoehdoista autokseen nelivetoinen Audi, kuten SQ6.
Myös kuljetuskapasiteettia on ajateltu hyvin, sillä edestä konepellin alta löytyy pieni kuljetustila esimerkiksi latausjohdolle. Kun kauppaostokset laittaa takakonttiin, ei latausjohtoa tarvitse laittaa pyörimään sinne ostoksien sekaan.170 senttinen koeajokuski kävi takapenkillä kuvan ottamisen verran, ja arkikäyttöä ajatellen homma oli toimivaa. Voi olla, että ison pörssiyrityksen toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja valitsevat tilavamman auton, mutta tavallista arkea ajatellen tämä riittänee hyvin lapsiperheelle ja työsuhdeautoilijalle.
Kuljettajan paikalla ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta. Taajamassa meno on yllättävän leppoista silloin, kun kuljettajalla vain on tarpeeksi malttia. Auto on Lutakon mukulakivillä miellyttävä ajaa, alusta tuntuu toimivan miellyttävästi. Autoon sisälle kuuluvat äänet on saatu minimoitua hyvin, kiitos laadukkaan insinöörityön. Samoin mutkittelevaa Ampumaradantietä ajaessa käy hyvin ilmi, että auton alusta toimii erinomaisesti.
Myös moottoritiellä auto on hyvin balanssissa. Audi SQ6 on noin 100 000 euron autona aika hintava, mutta antaa autoista pitävälle ihmiselle todella paljon.Voisi kuvitella, että auto on kaikkea muuta kuin tavalliseen arkeen sopiva, mutta todellisuudessa auto on juuri tavalliseen arkeen sopiva silloin, kun perusmalli ei todellakaan riitä. Paljon taajamassa ajavalla moni ominaisuus menee hukkaan, mutta pitkää matkaa ajavalle auto on erittäin toimiva valinta.
Olisin halunnut ostaa auton, mutta tuloluokassani se ei valitettavasti ole mahdollista. Jouduin peruuttamaan auton tälläkin kertaa takaisin autoliikkeen esittelyautojen riviin, palauttamaan avaimet ja kiittämään koeajosta.
Auton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi
Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti