perjantai 13. syyskuuta 2024

Minulle uusi tuttavuus - Koeajossa Hongqi E-HS9

Koska minulla oli aikaa, päätin poiketa Jyväskylän Hedinillä katsomassa autoja. Myyntihallissa yksi auto erottui selvästi massasta - se oli Hongqi E-HS9. Spekseiltään auto ei ole välttämättä mitenkään kummallinen, mutta muotoilultaan se kuitenkin eroaa siitä, mitä perinteiset Skodat, Volkswagenit, Volvot ja muut vastaavat tässä maassa myynnissä olevat autot ovat.

Hongqi on kiinalainen automerkki. Minulle uutena tietona tuli, että merkkiä on valmistettu vuodesta 1958 alkaen. Kyseessä on Kiinan vanhin automerkki. Merkin historiassa siihen on luottaneet esimerkiksi valtaa pitävät henkilöt, kuten Kiinan ja Chilen presidentit.

Olin tietoinen siitä, että Hedin on aloittanut Hongqin maahantuonnin, mutta en ollut ikinä nähnyt kyseisen merkin autoja muualla kuin kuvissa. En tiedä onko kyseisen merkin autoja ollut Jyväskylässä muitakin, jos on ollut niin minä en ole niitä nähnyt. Lopulta pienen pohdinnan jälkeen päätin, että kysyn autoa koeajolle. Koeajo järjestyi. Aikaisemmin kiinalaisista autoista on koeajossani ollut BYD, Maxus ja MG, joten Hongqi on järjestäen neljäs ajamani kiinalaismerkki.

Hongqi on senverran harvinainen merkki Suomessa, että montaa niitä ei löydä myöskään netin suomenkielisiltä myyntipalstoilta. Juttua kirjoittaessa löydän netin myyntipalstoilta viisi Hongqia (tilanne 12.9.2024). Hintaluokka nousee isoimmillaan noin 80 000 euroon. Nyt ajoon lähtenyt auto maksaa 69 900 euroa, ja sillä on ehditty ajamaan 1000 kilometriä.

Autossa on 99 kilowattitunnin ajoakku, ja neliveto kuuluu asiaan. Tehoa löytyy 550 hevosvoimaa. WLTP mitattuna toimintamatka on 465 kilometriä, joten hyvällä kelillä ja oikealla ajotyylillä sinne pääsee. Auto on rekisteröity seitsemälle henkilölle, ja tilaa löytyy sisältä vähintäänkin runsaasti. Myös kuusipaikkainen versio on olemassa.

Myös auton latausnopeus on netin julkisten lähteiden perusteella ok. 10%:sta 80:iin akku latautuu hieman yli puolituntia.

Ulkoisesti auto näyttää isolta - tietenkin, koska se on iso. Pituutta autolla on 5209 millimetriä. Akseliväli on 3110 millimetriä. Auto painaa hieman yli 2700 kiloa, joten siihen nähden auto kiihtyy varsin hyvin - nollasta sataan 4,9 sekunissa. Kun mietin auton ulkonäköä, mieleen tulee keulan osalta jossain määrin Rolls-Royce. Ulkonäöllisesti autosta joko pitää tai ei pidä.

Kuljettajan paikalla tunnelma on premium. Taajamassa Hongqi on leppoisa ajaa, moni asia on tehty toimivan oloisesti. Esimerkiksi alustatuntuma on balanssissa, ja ylimääräiset äänet on saatu kuriin toimivan oloisesti. Kun käyn parkkipaikalla testaamassa autoa, luulen huomaavani sen, ketkä ovat kiinnostuneet autoista, koska heidän päät kääntyvät. Auto on yllättävän ok pysäköidä parkkiruutuun silloin, kun sellaiseen vain mahtuu. En pysäköisi Hongqia kaikkein pienimpiin rakoihin mitä löydän. 


Kävin testaamassa Hongqia myös mukulakivillä Lutakossa, koska sieltä mukulakiviä vielä löytää. Auto kulki tasaisesti. Myös Ampumaradantiellä oli käytävä testaamassa, koska kyseinen tie mutkittelee niin, että kertoo armottomasti toimiiko auton alusta. Hongqi vaikutti toimivan oloiselta arkikäyttöä ajatellen, enkä keksi mitään moitetta. Moottoritiellä auto on satasen nopeudessa tasaisen varma etenijä.

Ainoa mitä muutaman minuutin ajan etsin, oli sivupeilien säätömahdollisuus. Ensin on selattava hieman mittaristolta löytyviä valikoita, ja sen jälkeen sivupeilejä pääsee säätämään ratin vasemmanpuoleisista napeista. Helppoa silloin kun sen tietää.


Pidän autossa siitä, että se poikkeaa massasta. Kolmen tunnin mittaisen koeajon perusteella auto sopii henkilölle, joka etsii jopa huomiota herättävää, tilavaa ja käytännöllistä täyssähköistä autoa. Hongqilla on selkeästi käsitys siitä mitä ottaa huomioon hyvää autoa valmistaessa, ja sen näkee. Kattavampi koeajoraportti on luvassa sitten, kun pääsen ajamaan Hongqia talvella.

Auto on myynnissä Jyväskylän Hedinillä Palokankaantiellä. / www.hedinautomotive.fi


Kuvat ja teksti: Mikko kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti