Tällä kertaa tiesin, että koejokiertueen mukana esittelyhallissa näytillä oli Mercedeksen uusi, täyssähköinen G-sarjalainen. Autoa kävinkin ihmettelemässä autoliikkeen hallissa - niin teki muutama muukin, koska tummasävyinen G pisti niin hallitsevasti silmään, ettei sitä voinut olla huomaamatta. Kuin yllättäen, minulle tarjottiin mahdollisuutta koeajaa myös G-sarjalainen päivän päätteeksi, kun auto hieman ennen sulkemisaikaa otettiin autoliikkeen esittelyhallista ulos. Olin ajanut vuosi sitten dieselkoneista G 400d:tä, joten sähköisen G:n koeajosta ei todellakaan voinut kieltäytyä. Olihan se mukava saada vertailukohtaa.
Vanhaan verrattuna ulkonäkö on pysynyt suurinpiirtein samana, isoimpien muutosten ollessa pinnan alla. Ulkonäkö on G-sarjalaisen kohdalla pysynyt vanhalle uskollisena oikeastaan siitä alkaen, kun automalli ylipäätään julkaistiin joskus 1970 luvulla. Tekniikkapäivityksiä on nähty ulkonäköpäivityksiä useammin. Myös G-sarjan mallinimeä meinattiin nykyaikaistaa muotoon EQG, mutta lopulta Mercedeksen insinöörit tulivat järkiinsä, ja päättivät perinteitä kunnioittaen pysyä vanhassa. Ja niin on myös hyvä, koska perinteet on jotakin, mitä ainakin minä haluan tietyissä tilanteissa kunnioittaa. Jos G tuotaisiin markkinoille vasta nyt, näkisin asiat toisin.
Tällä hetkellä uudistetusta G:stä on tarjolla kolme hyvinkin erilaista ja hintaista versiota - bensaversion virkaa hoitaa G63 AMG, dieselversiona on G 450d, ja sähköinen versio G 580 EQ.
AMG on autoista kaikkein hinnakkain, ja siitä saa maksaa ilman lisävarusteita 407 885 euroa. Jos se on liian kallis, dieselversio maksaa 206 945 euroa ilman lisävarusteita. Sähköinen versio on kaikkein halvin, ja se maksaa ilman lisävarusteita 154 350 euroa. Nyt koeajoon lähteneeseen autoon oli totisesti rastitettu muutama lisävaruste, sillä hintaa oli kertynyt hulppeat 214 300 euroa. Tällä perusteella voisi olettaa, että sähköinen vrersio tulee myymään Suomessa kaikkein eniten. AMG lähtenee lähinnä paatuneen bensalenkkarin matkaan, joka haluaa maksaa autoveroja huimat 188 285 euroa ostohinnan mukana. Toista ääripäätä edustaa nyt testattu täyssähköinen G, josta maksetaan autoveroa ostohinnassa pyöreät 0 euroa.
Taajamassa Mercedeksen G on varsin brutaali kampe ajaa. Tehoa on 587 hevosvoimaa ja vääntöä 1164 Newtonia. Auton menohalut on vähintään brutaalit, ja nopeusmittaria saa todellakin seurata, ettei nopeus kasva vhingossa liian suureksi. Myös mutkitteleva ampumaradantie oli käytävä ajamassa, koska siellä selviää vähintään kiitettävästi se, toimiiko auton alusta. Mercedeksen G-sarjan kohdalla todellakin toimii! Mitä pahempaan paikkaan autonsa vie, sen paremmalta auto myös tuntuu. On fakta, että ennemmin loppuu usko kuljettajalta kuin kyvyt autosta.
Lyhyen koeajon perusteella kovin syvällisiä analyysejä autosta ei tietenkään tehdä, mutta voin kuitenkin sanoa pitäväni täyssähköisestä G:stä dieselmallia enemmän. Mikään citypojan maasturi tämä ei ole, eikä toki tarvitsekkaan olla. Myöskään sisätiloiltaan G ei ole millään mittapuulla Mercedeksen isointa antia. G tarjoilee kuitenkin todella paljon fiilistä ja maastokykyä, mikä on se juttu tätä autoa ostaessa.
Luulin jo vuosi sitten, että G-Mercedestä ei voi pistää paremmaksi mitenkään, mutta voi pojat kun olin väärässä! Mercedeksen insinöörit laittoivat parasta vieläkin paremmaksi! Palaan asiaan taas seuraavan koeajon merkeissä kertoakseni, kuinka hyvä G-sarjan Mercedes oikein onkaan.
Auton lainasi: Veho & Käyttöauto / www.veho.fi
Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti