keskiviikko 18. joulukuuta 2024

Viikon pähein koeajo - Jeep Gladiator

Kotikaupungissani Jyväskylässä järjestettiin pitkästä aikaa harrasteautotapahtuma sisätiloissa. Siellä olin todellakin paikalla heti, kun tapahtuma aukesi! Kuin tilauksesta, samaan aikaan kanssani paikalle tuli tuttu autokauppayrittäjä - tietysti Jeep Gladiatorilla! Tyyli oli näyttävä kuten kuuluu olla, koska niin voi tehdä. Jeepin oli tarkoitus jäädä tapahtuman sisäänkäynnin edustalle näytille tapahtuman ajaksi, ja minun tehtäväkseni tuli hakea auto pois Paviljongilta tapahtuman päätyttyä. Jeep tuntui myös kiinnostavan autoihmisiä, ja jonkun kanssa tulikin myös muutama sana vaihdettua. Innokkaimmilla on autosta myös kuvia, ja sehän sopii.

Olin salaa toivonut mahdollisuutta testata Jeep Gladiator, joten nyt siihen tarjoutui hyvä mahdollisuus! Näin tyylikkäästi hoidettua auton luovutusta koeajolle en kuitenkaan osannut odottaa, koska sain sain avaimet samalla, kun tapasin autokauppayrittäjän. Jos mietitään autojen luovutustilanteita, tämä menee bloggaajaurallani todellakin top5 listalle!

Gladiator on Jeepin mallistossa pick-up. Konehuoneessa mylvii kolmelitrainen V6 diesel, josta irtoaa tehoa 264 hevosvoimaa. Vaihteistona on automaatti, ja neliveto on luonnollisesti vakiotavaraa. Kokonaispainoa autolla on 3510 kiloa, joten auton ajamiseen vaaditaan vähintään C1 ajokortti. Kolikolla on kääntöpuolensa myös nyt, ja se on veroedullisuus, koska autossa on paikat viidelle henkilölle. Jos tämä olisi B-kortillinen, lisäisi jo takapenkin olemassaolo veroa aika paljon. Myös rajoitin hidastaa matkaa lomareissuilla, ja nopeatempoiseen elämään tottuneelta se voi viedä pahimmillaan järjen. Rajoitinta ei kuitenkaan kannata poistaa, koska veroseuraamus olisi suorastaan kohtuuton, jos siitä jää kiinni.


Kuka tämmöisen auton sitten ostaa? Esimerkiksi koneyrittäjä, koska auton lavalle saa helposti esimerkiksi polttoainesäiliön, jotta pääsee tankkaamaan kaivinkonetta tai metsäkonetta työmaalle. Jos oikein hurjaksi haluaa heittäytyä, niin takapenkin alta löytyy pieni työkalupussi, jolla autosta saa riisuttua ovet ja katon pois, sekä tuulilasin taitettua auton konepeltiä vasten. Silloin on mukava lähteä kavereiden kanssa ajelemaan vaikka kylille ja jätskille! Eli tässä on tavallaan kaksi autoa samassa - työauto ja harrasteauto. Perheelliselle ihmiselle voi toki joskus tulla eteen kakkosauton osto, mikäli kaksi ihmistä haluaa autoilla esimerkiksi töihin eri suuntiin.

Koska auto on vähän uli 1800 milliä korkea, joutuu 170 senttinen hobitti hieman jo kiipeämään kyytiin. Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta. Mainittu 170 senttinen hobitti saa ajoasennon kohdilleen kiipeilysuorituksen jälkeen. Koska keli ei ollut mitenkään päätä huimaava, oli kytkettävä neliveto päälle. Lunta tuli viikonlopun aikana vähintään tarpeeksi, myös sosiaalinen media vahvisti omat havaintoni. Taajamassa meno oli varsin toimivan oloista, eikä ongelmia ilmennyt. Myös moottoritiellä homma toimii, mutta selvää kuitenkin on, että mitä pahempaan paikkaan Jeep Gladiatorinsa vie, sen parempi auto on kyseessä. Tästä kertoo se, että Jeepissä on tarjolla pahoihin paikkoihin hidas neliveto, ja nopea neliveto silloin, kun metsäautotie on tiestä kaunis nimitys.


Nyt tämä auto on jo myyty, joten ei auta kuin katsella vastaavia autoja netin myyntipalstoilta. Liikaa niitä ei todellakaan tässä maassa ole, tuskin myöskään tulee olemaan. Uutena vastaavalla autolla on ollut hintaa 89 900 euroa. Se on toki paljon rahaa, mutta toisaalta rahalle saa vastineeksi yhden tämän aikakauden hauskimmista hyötyajoneuvoista!

Huomaan ajattelevani, että olisipa ollut kesä, jolloin olisi saanut riisua autosta pois kaiken ylimääräisen, kuten ovet, mutta toisaalta - nyt kävi hyvin ilmi se, kuinka hyvä tämä auto todellakin on! Tätä hauskempaa hyötyajoneuvoa tuskin löytyy, tai ainakaan minä en ole vielä sellaista ajanut. Jos sellainen vastaan tulee, tulen todellakin asiasta raportoimaan.

Omassa tuloluokassani joudun vielä palauttamaan auton ja avaimet autoliikkeeseen. Jatkan työnhakua vielä toistaiseksi, että pääsen jonakin päivänä ostamaan autotalliini myös vastaavan Gladiatorin. Voi toki olla, että sen päivän koittaessa joudun etsimään Gladiatorini ulkomailta.

Koeajon mahdollisti: Work Cars Jyväskylä / www.workcars.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti