LinkedInissä tuli puheeksi vuonna 2024 ajamistani autoista ne kaikkein parhaat ja mehukkaimmat, mitkä ovat minulle jääneet eniten mieleen. Vuoden viimeisten päivien kunniaksi olimme erään lukijani kanssa yksimielisiä siitä, että kyseessä olisi blogitekstin paikka. Tämä myös siitä syystä, että kaikki blogini lukijat eivät käytä sosiaalista mediaa, joten tätä kautta tämä palvelee myös isompaa yleisöä. Blogitekstin olen kirjoittanut omien mieltymysteni mukaan, joten se ei välttämättä edusta aivan jokaisen mielipidettä. Joku toinen valitsisi listaukseensa varmasti toisenlaisen kattauksen autoja. Lisää ajamiani autoja voit selata blogini kautta. Tällä hetkellä ajettuja auton on listalla 1381, joista kaikkia ei kuitenkaan tässä blogissa näe.
LinkedInissä pohdin kolmea tänä vuonna ajamaani autoa, jotka ovat tämän vuoden aikana olleet jostakin syystä minun mielestäni merkityksellisiä. Ne olivat GMC Sierra, Mercedes-Benz G580 ja Audi SQ6. Myös Cupra Tavascania nostin hieman esiin samaisessa LinkedIn päivityksessä, vaikka VW-konsernin osalta keskustelu olikin vähintään taattu. Vuoden päheimmän auton titteli menee minun osaltani kuitenkin Merceekselle, GMC:lle ja Audille, ja järjestys voisi perusteista riippuen olla oikeastaan mikä tahansa.
Audi SQ6 - Jos järjellä ajattelisin, tämä olisi kolmikon järkivalinta kaupunkilaiskuskille
Olen ajanut melkoisen vähän Audeja, mutta tätä Audia ajaessa tuli vahvasti tunne, että voisin vaikka maksaa tämän auton ajamisesta. Auto on noin 100 000 euron hintaisena selvästi halvempi kuin listauksen Mercedes-Benz, joten se on todennäköisesti nopeammin minun ostettavissa. Vaikka hintaeroa ilman lisävarusteita Audilla ja Mercedeksellä on noin 50 000 euroa, on Audikin tunnepitoinen pakkaus, josta saa hyvät fiilikset. Jos harrastuksiini kuuluisi offroad, saattaisi silloin katseeni kääntyä GMC:n tai Mercedeksen suuntaan. Mutta kun enimmäkseen ajan kaupungissa, Audi on myös vahvoilla.
Ajan paljon autoja töissä ja harrastuksissa, enkä jaksa vapaalla innostua Toyota Corollan ajamisesta. Jos ajaisin jotain tylsänharmaata autoa, olisi silloin oltava jokin tarve, miksi lähteä liikenteeseen. Audi SQ6 on myös 490 hevosvoimaisena pystyvä auto silloin, kun haluaa tehdä Audilla vaikutuksen henkilöön, kuten minuun, joka normaalisti tykkää Mercedes-Benzistä. Audissa on myös arkikäyttöä ajatellen toimivat sisätilat, joten tämä voisi hyvin toimia myös ainoana arkiautona. Tässä autossa hinta, fiilis ja laatu kohtaa hyvin silloin, kun ostajalla on riittävästi maksukykyä.
Audi SQ6:n koeajoraporttiin pääset tästä.
Mercedes-Benz G580 - halvin valinta kun haluat G-sarjalaisen
Tiesin uuden G-sarjan Mercedeksen olevan myyntihallissa näytillä koeajokiertueella. Mutta kiertueelle mennessä en vielä tiennyt sitä, että päivän päätteeksi tulisin koeajamaan autoa. Tämä auto ei todellakaan ollut yleisessä koeajossa!
Olen jo pitkään lukenut juttuja siitä, kuinka Mercedes aikoo sähköistää myös G-sarjalaisen. Sittemmin EQG mallinimenä haudattiin, ja täyssähköinen sai pitää nimenään ihan vain G. Ja tässä se nyt oli edessäni, täyssähköihen Mercedes-Benz G580. Samalla se on myös edullisin G-sarjalainen 154 000 euron hintaan. Jos ajattelisin täysin pelkästään tunteella, ostaisin kolmikosta tämän Mercedeksen! Mutta minun on pakko todeta, ettei tulotasoni tähän autoon riitä vielä hetkeen. Työnhaku jatkukoon vielä.
Mercedes-Benz G580 pitää sisällään mielenkiintoisena ominaisuutena G-käännöksen, jota en päässyt koeajolla kuitenkaan testaamaan. Ehkä vielä sekin päivä joskus koittaa, jolloin pääsen testaamaan tätä autoa muualla kuin kestopäällysteellä.
Mercedes-Benz G580:n koeajoraporttiin pääset tästä.
GMC Sierra - Tämä oli esillä American Car Show:ssa!
GMC Sierra on minun koeajoistani merkittävä siksi, että kyseinen auto oli näytillä vuoden 2024 American Car Show:ssa. Olen käynyt kyseisessä, Helsingin Messukeskuksessa järjestetyssä tapahtumassa vuoden 2009 jälkeen niin usein, että kyseessä on minun osaltani jo perinne. Koskaan aikaisemmin siellä ei ole ollut näytillä autoa, jollaista olisin ajanut. Nyt on. Tästäkin varmasti puhutaan vielä pitkään sellaisten tuttujeni kanssa, jotka tapahtumassa ovat käyneet.
Auto on myös niin hyvä, että sillä varmasti pärjäisi ainoana arkiautona, vaikka se onkin pick-up. Voi olla, että jollakin koneyrittäjällä näin onkin, koska C-kortti on jo valmiina, ja lavalle saa työpäivien ajaksi esimerkiksi polttoainesäiliön. Mainituista syistä tämä voisi olla listauksesta ainoa auto, mikä sopisi jollekkin koneyrittäjälle silloin, kun autoja pitäisi valita vain yksi. Mutta yksityishenkilönä vielä miettisin tarkemmin, mitä todella haluan ja tarvitsen, ja palaisin ostopäätökseen sen jälkeen. Hinnaksi ilmoitettiin 107 990 euroa.
GMC Sierra on myös kolmikosta ainoa auto, jossa on kolmelitrainen dieselkone. Olen ollut joskus jopa sähköautovastainen, joten tämmöisen autokolmikon valitsemista en olisi aina voinut omalta osaltani kuvitella. Nyt kuitenkin listalla oli vain yksi auto, missä oli polttomoottori.
Uskon kyllä, että polttomoottorilla on vielä tulevaisuutta niin kauan, kuin lainsäädäntö sellaisen auton sallii. Ja on tilanteita, missä pidän vielä polttomoottorista, vaikka päästöjen minimointi on lähtökohtaisesti hyvästä niin pitkään, kun se vain tehdään järkevästi.
GMC Sierran koeajoraporttiin pääset tästä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti