sunnuntai 1. joulukuuta 2024

Viikon uutuus - MG HS on lataushybridi Kiiinasta

Kun koeajoin Audia, päätin poiketa Hedinille katsomaan autoja. Hallissa oli esillä MG HS, josta oli aikaisemmin ollut puhetta myyjän kanssa. Kysyin autosta myyjältä, joka kertoi auton olevan myös koeajettavissa. Vaikka keli oli suorastaan karmiva ja huusi nelivetoa, päätin ottaa myös etuetoisen MG:n koeajoon, ja Audi sai jäädä hetkeksi autoliikkeen pihaan. Kävisihän nyt hyvin ilmi se, onko auto hyvä vai huono?

Koeajo kiinnosti myös siksi, että edellisenä talvena koeajossani oli takavetoinen Marvel R, ja silloin tuntui jäävän fiilis, että Kiinassa valmistettua MG:tä pitäisi päästä todentamaan hieman lisää. Tämä on myös elämäni toinen kerta, kun pääsen testaamaan kiinalaista lataushybridiä - edellisellä kerralla ajossa oli BYD, nyt toisen merkin luomus.

Hedin aloitti MG merkin maahantuonnin 2023 tuomalla Suomeen autoja, jotka oli ensin rekisteröity Ruotsiin. Koska menekkiä tuntui olevan, kokeilujakson jälkeen maahantuonti virallistettiin. On helppo kuvitella, että kiinalaisuus olisi myynnin este automaailmassa, mutta hinnoittelusta johtuen MG:n myynti on tuntunut vetävän. Jopa niin hyvin, että EU on suunnitellut tuontitulleja kiinalaisautoille.

On myös jännä ajatella, kuinka MG on perinteisenä brittimerkkinä sittemmin kiinalaistunut, kun se konkurssin myötä päätyi kiinalaisten haltuun. Mielestäni on kiva, että MG:n brändi on säästetty siten, miten se on pystytty säästämään.

Polttomoottorin virkaa hoitaa 1,5 litrainen bensapata. Tehoa löytyy kaikkineen 339 hevosvoimaa, vääntöä 350 Newtonia. Ajoakun koko on 21 kilowattituntia, ja sähköllä kerrotaan pääsevän jopa 100 kilometriä. Se mikä tulee suomalaisille hyvänä tietona, on että autolla voi vetää 1500 kilon peräkärryä. Se antaa hyvän pelivaran lähteä mukaan asuntovaunun tai venetrailerin kanssa. Varustelistaus pitää sisällään niin ilmastoinnin, navigoinnin, kuin 360 kamerajärjestelmän. Varustetasoja on tarjolla kaksi - Comfort ja Luxury, joista koeajettu auto on jälkimmäinen.

Ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille hyvin kohdilleen, ja hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. Laatuvaikutelma materiaalien osalta on hyvällä tasolla. On tarkistettava hinta, että koeajoyksilö maksaa todellakin vain 41 900 euroa. Materiaaleja pohtiessa mietin, että auto voisi ihan hyvin olla esimerkiksi Hyundai - saattaisi mennä täydestä jos ei tietäisi auton alkuperää.

Taajamassa MG HS suoriutuu yllättävän hyvin kelissä, missä olisi ehkä kaivannut jo nelivetoa. Mutta tämä auto se vain eteni! Myös mutkitteleva Ampumaradantie meni varsin hyvin, myös aurakuskin ajaessa vastaan, jolloin paljoa pelivaraa auton sivuille ei enää jäänyt. Lutakossa poikkesin myös loskasohjon peitossa olevilla mukulakivillä, missä auto vielä pärjäsi. Auto oli ennakko-odotuksiin nähden yllättävän hiljainen. Voisi jopa kuvitella kiinalaisen auton taksiin. Ensimmäiset kiinalaisautot itseasiassa on jo Suomen takseissa, bongasin yhden käydessäni loppuvuodesta 2024 Vantaalla.

MG HS on autona yllättävän edullinen, sillä hinnat alkaen on tällä hetkellä 39 994 euroa. Jos auton lähtömää ei ole ongelma, autoon kannattaa perehtyä tarkemmin ja pyytää tarjous. Jos olisin uutta autoa ostamassa, voisin myös itse pyytää autosta tarjouksen.

Auton lainasi: Hedin Automotive Jyväskylä / www.hedinautomotive.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti