sunnuntai 23. maaliskuuta 2025

Auto 25 & Mobility - Mitä koeajoin Helsingin autotapahtumassa?

Tein aikaisemmin blogiini yhteenvedon messupäivästäni Auto 25 & Mobility tapahtumassa. Samaan tapaan kuin vuonna 2018, tänäkin vuonna autoja pääsi koeajamaan paljon mutta runsaasti. Koeajettavissa oli yli 40 automerkin uutuusmallit, ja noin 140 uutuusmallia!

Koeajot toimivat niin, että kyseisen merkin esittelypisteellä varattiin koeajoaika, ja koeajopisteelle mentiin noin kymmenisen minuuttia ennen koeajoajan alkamista. Koeajolenkki oli sama kuin vuonna 2018, ja koeajo kesti noin 20 minuuttia. Mukaan lähti aina jokin esittelijä, joka tiesi reitin, ja jolta saatoi kysellä autosta. Kovin syvällistä analyysiä tässä ei tietenkään saa aikaan, mutta pieni pintaraapaisu kuitenkin.

Omat koeajoni olivat seuraavat:

Xpeng G9

Kyseessä on Suomessa uusi kiinalaismerkki, minkä myynti on aloitettu tässä maassa aivan äskettäin. Xpeng on ehtinyt ennen Suomea jo Norjaan. Tapahtuman aikaan tarjolla oli kaksi mallia, G6 ja G9, joista koeajooni valitsin isomman G9 mallin. Varusteita tässä autossa on enemmän kuin pienemmässä G6 mallissa. Varusteiden osalta autoa voisi sanoa jo premiumiksi.

Kaverini lähti autoon istumaan takapenkille, ja kuulemma takapenkilläkin kyyti oli varsin mielekäs. Xpeng G9 on tarjolla takavetoisena ja nelivetoisena, takavetoisen hinta lähtee 62 900 eurosta, kun nelivetoinen maksaa 75 900 euroa.

Land Rover Defender

Ihnettelin kaverini kanssa messuhallissa Defenderiä, ja satuin mainitsemaan, etten ole vielä uutta Defenderiä ajanut. Selkäni takaa joku vinkkasi, että auto on ajettavissa jos kiinnostaa. No tottakai kiinnosti! Samalta istunalta varasin myös Defenderin koeajon. Nyt voin sanoa ajaneeni tätä uuttakin Defenderiä, eikä kaduta!

Edellinen malli Defenderistä oli jopa brutaali kokemus, olen sellaistakin joskus jokunen vuosi takaperin ajanut. Uusi on todella mukava ajettava! Tällä ajaisi todella mielellääm jo arkiajot, jos vain pinkka kestää auton hankkimisen. Jos lataushybridi kelpaa, silloin uuden Defenderin saa jo yllättävän edullisesti - alle sadallatonnilla ilman lisävarusteita! Jos autoaan ei halua ladata itse, joutuu maksamaan autostaan enemmän.

Peugeot e-3008


Mietin koeajoja varatessa hetken, haluaisinko ajaa Peugeotia, vai lähtisikö ajoon Hyundai Ioniq 5N? Mainittua Hyundaita olin ajanut aikaisemmin, joten päätin valita koeajoon Peugeotin, koska uusin 3008 oli minulta täysin kokematta.

Jos ostolistallani olisi Peugeot 3008, niin uskoisin vanhempia malleja ajaneena, että matkaani lähtisi ensisijaisesti tämä uusin painos. Syynä on ulkonäkösyistä johtuva fiilis.

Tesla Model Y

Kun odottelin Peugeotin koeajoa, Teslan ihminen tuli kyselemään, että kiinnostaisiko keoajo? Koska Teslalla oli ajettavissa uusi Model Y, oli helppo vastata että haluaisin ajaa sillä.

Aikaisempaan verrattuna veikeää oli se, että nyt ei ollut erikseen minkäänlaista vaihdekeppiä, tai vaihteita edes ratin vieressä viiksessä! Moni asia - nyt myös vaihteita myöten, hoitui kosketusnäytön toimintojen kautta! Sentään vilkkujen viiksi oli säästynyt. Kaippa se tästä sitten, kun vaan ajamaan pääsee tarpeeksi, niin tähän sitten tottuisi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti