tiistai 18. maaliskuuta 2025

Auto 25 & Mobility tapahtuma - Mitä jäi käteen Helsingistä?

Vihdoinkin se koitti! Auto 25 & Mobility on tapahtuma, mitä itse olen odottanut kuin kuuta nousevaa! Tapahtumassa kävin vuosina 2016 ja 2018, jolloin tapahtuma on järjestetty edellisen kerran. Tapahtuma piti alunperin järjestää joskus 2020 ja 2021 aikana, mutta ymmärrettävistä syistä koronavuodet estivät tapahtuman vähintään tehokkaasti.

Nähtävästi myös moni muukin oli tapahtumaa odottanut, sillä tapahtumaviikolla, sekä tapahtuman jälkeen omat sosiaalisen median tilini - etenkin LinkedIn, tuntui olevan täynnä juuri tätä tapahtumaa.

Klassikkoautoista nostona on pakko tehdä Volvo 264 TE. Saadakseni autosta lisätietoa, oli todellakin kilautettava kaverille ja googlattava. Kyseessä siis vakiomallista 70 senttiä pidennetty auto. Näitä ei myöskään ole valmistettu kovinkaan paljoa.

Tapahtuma järjestettiin 14.-16.3., ja itse kävin tapahtumassa lauantaina 15.3. Vuonna 2025 tapahtuman perusidea oli sama, mitä vuonna 2018 - paikalla oli paljon maahantuojia esittelemässä autoja, joita pääsi myös koeajamaan. Minä kävin koeajamassa neljä autoa - Land Rover Defender, Peugeot e-3008, Xpeng G9 ja Tesla Model-Y. Koeajot aloitin Xpengillä, joka oli ajamistani automerkeistä numero 60. Voi todeta, että ajamieni automerkkien lista on jo syntilistaani pidempi!

Koeajettuihin autoihin liittyen minulla on aikomus kirjoitella vielä toinen blogipostaus, joten niitä en tässä sen tarkempaa ala ruotimaan.

Tietysti Xpeng olisi voinut olla koeajoista viimeisenä, mutta toisaalta halusin varmistaa kokemuksen uudesta automerkistä, ja siksi varasin juuri Xpengin ensimmäisenä. Xpengin maahantuonnin aloitus oli messuajankohtana niin tuore, ettei kyseinen kiinalaismerkki ole vielä ehtinyt Jyväskylään, missä asun. Lauantaina esimerkiksi Porschella koeajokalenteri oli täynnä jo hyvän aikaa ennen päivän päättymistä.

Kun puhutaan automerkeistä millä olen ajanut, niin listalta puuttuu vielä nämä ökyimmät - Ferrari, Lamborhini ja Bentley. Yksi Bentley tapahtumassa oli näytillä, mutta eipä näitä ökyimpiä ajamaan päässyt. Esimerkiksi kiinalaisista autoista olen nyt ajanut seuraavia - BYD, MG, Maxus, Hongqi ja Xpeng. Kiinalaisautoista ajamatta on esimerkiksi Voyah, joka nähtiin myös messuilla. Harmi ettei Voyahia päässyt koeajamaan messujen aikana, sillä olisin sisällöntuottajana ehdottomasti halunnut päästä pienen testilenkin heittämään.


Tapahtumassa nähtiin toki perinteisiäkin valmistajia, mutta aiempiin vuosiin verrattuna selkeästi pisti silmään kiinalaisautojen raju tuleminen. Xpengin ja Voyahin lisäksi messuhallissa nähtiin esimerkiksi BYD ja MG. Sain ennen messukäyntiä vinkin, että myös M-Hero on näytillä hallissa. Kyseessä on jotain, minkä olin onnistunut jollain tapaa välttämään ennen Auto 2025 tapahtumaa! Nyt olen tietoinen siitä, että tämmöinenkin kiinalaismerkki löytyy, ja on nähty Suomessa.

Automerkkien messuosastoista minulle jäi selkeästi mieleen Tesla, koska Cybertruck oli ensimmäistä kertaa näytillä Suomessa! Cybertruckiin pääsi istumaan sisälle, ja tottakai minä halusin tyypätä auton, ja ottaa selfien! Muotoilullisesti Tesla Cybertruckista joko pitää tai ei, mutta fakta on se, että kylmäksi se ei ketään jätä. Siinä on auto, mikä pitäisi jokaisen bensalenkkarin päästä kokemaan!

Tesla Cybertruck, tai no ylipäätään Teslan osasto tuntui herättävän paljon mielenkiintoa tapahtumassa.
Kokonaisuutena arvioiden tapahtumassa sai helposti kulumaan koko päivän! Jos minulla olisi ollut mahdollisuus olla toinenkin päivä tapahtumassa, uskon että olisin saanut aikani kulumaan, koska tuttuja ja sosiaalisen median kontakteja tuli tapahtumassa vastaan paljon mutta runsaasti.

Se mikä tuntui tapahtumassa kaikkein eniten jännälle, oli ajankohta - 2016 ja 2018 tapahtuma ajoittui syksylle, kun 2025 ajankohtana oli maaliskuu. Mielenkiinnolla odotan ja jään seuraamaan, mitä tulevat vuodet tuovat tullessaan.

Kaikkein parhaiten Auto 25 & Mobility sopi autouutuuksista kiinnostuneelle, jolla saattoi olla mielessä joko auton osto, tai halusi tulla pyörimään tapahtumassa ihan vain huvikseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti