On mielenkiintoista testata vähän uutta ja vähän vanhaa, jotta näkee kuinka paljon kehitys on kehittynyt eteenpäin. Tämän korimallin Volvo XC90 on ollut minulla ajossa joskus aikaisemminkin, vuosia sitten, mutta katsoin nyt hyväksi ottaa auto koeajoon uudelleen, koska sellaisen autoliikkeestä löysin.
Sinänsä tässäkään vanhassa Volvossa ei ole nykymittapuulla paljoa ihmeellistä. Paitsi ehkä fiilis, koska se on aivan toista kuin nykyautoissa. Auto on vielä ajalta, jolloin autot olivat vielä ilman mitään ylimääräisiä digihärpäkkeitä. Ja ajalta, jolloin autot varmuudella kestivät silloin, kun niitä vain piti tarpeeksi hyvänä. Nykyautot ovat jo tietokoneita pyörillä, toisinkuin nyt ajamani Volvo XC90.
Auton varustelistaus on käytännöllinen - esimerkiksi vetokoukku, polttoainekäyttöinen lisälämmitin ja ilmastointiautomatiikka. Penkin säädöt sentään hoituvat sähkösäätöjen kautta. Tämä kaikki kuulostaa siltä, että autosta saa joku vielä hyvän käyttöauton itselleen - jos vain löytyy osaamista ja ymmärrystä autoja kohtaan. Konehuoneessa mylvii 2.4 litrainen dieselpata, ja auto on tottakai nelivetoinen.Autolla on ajettu paljon, ja sen huomaa esimerkiksi auton istuimista - ne on elämää nähneen näköiset. Tämän auton ostaja varmasti asian hyväksyy - tai jos ei hyväksy, katselee sitten vähemmän ajettuja autoja. 170 senttinen koeajokuski löytää ajoasennon kohdilleen. Kuljettajan paikalla kaikki on arkikäyttöä ajatellen kohdillaan.
Koeajo piti aloittaa tankkaamalla auto - se hoitui läheisellä Nesteellä. Kun koeajo pääsi alkamaan kunnolla, kaikki vaikuttaa toimivalta. Kaikki toimii myös sen jälkeen, kun kone on ajettu lämpimäksi. Automaattivaihteisto vaihtaa koeajon perusteella järkevän oloisesti.
On helppo kuvitella, että auton ostaja on ollut tohkeissaan silloin, kun tämä on ollut uusi! Niin olisin ollut tohkeissani minäkin, jos olisin tämän auton uutena saanut. Hintaa autolla on enää 5780 euroa, joten kalleimmat kilometrit on taatusti ehditty ajaa jo hyvän aikaa sitten pois.Ostaisinko minä näin jäätävästi ajetun auton itselleni? Se riippuisi ihan täysin siitä, olisiko minulla tämmöiselle autolle käyttöä. Tällä uskaltaisi jo varmasti mennä paria pykälää pahemmista paikoista, koska jokaista pientä naarmua ei tarvitse enää varoa.
Tällä kertaa minulla ei ollut tarvetta omistaa tämän kokoluokan nelivetoautoa, joten peruutan auton takaisin autoliikkeen myytävien autojen riviin, laitan hintalapun takaisin ja palautan avaimet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti