tiistai 25. maaliskuuta 2025

Koeajossa viikon uutuus - Volkswagen ID.Buzz GTX

Paljon on vettä virrannut sen jälkeen, kun kuulin ensimmäisen kerran hippibussin palaavan Volkswagenin mallistoon. Ensimmäisen kerran kuulin Volkswagen ID.Buzzista vuonna 2017, kun olin tekemässä koulun työssäoppimisjaksoa Keskisuomalaiselle. Itse autoa saatiin odotella tuosta vielä muutama vuosi eteenpäin. Nyt vuoden 2025 maaliskuussa autoliikkeeseen oli saatu nelivetoinen ID.Buzz GTX, ja minä lähdin tietysti koeajamaan sitä! Onhan neliveto tietysti jotakin, mitä joku saattaa haluta, jos toisena vaihtoehtona on takavetoinen auto.

Nelivetoinen hippibussi on tietysti täyssähköauto, niinkuin kaikki muutkin ID. sarjan autot. Ajoakun koko on 86 kilowattituntia, mikä on nätisti sanoen aivan kelvollisen kokoinen. Jos on aikaisemmin ajanut joko ID.Buzzia, tai muita Volkswagenin ID sarjan autoja, tässä ei ole mitään uutta ja ihmeellistä. Kaikki on kuljettajan paikalta katsottuna samaa tuttua Volkswagenia, mitä on tähänkin asti totuttu näkemään.

Jos ID.Buzzin ulkomuotoja haluaisi kuvailla jotenkin, niin minä kuvailisin tätä ulkonäöllisesti mukavan erottuvaksi. Piristysruiskeeksi, mitä ainakin minä autopuolella kaipaan! Koska liian moni automalli näyttää ja tuntuu samalta. Toki tämä tuntuu tutulta Volkswagenilta, joten massasta erottaa juurikin ulkonäkö.

Oli oikeastaan hyvä, että koeajopäivänä oli vielä lunta, ja sain pitää autoa koeajolle iltamyöhään asti, jotta auton auton ominaisuuksia tuli todellakin todennettua. Reittini sisälti ajoa niin taajamassa kuin isolla tiellä, olipa ajettava myös ST1 Kyläseppään kahville! Huomioitavaa oli, että autossa oli kitkarenkaat alla, eikä nastat. Oma henkilökohtainen valintani olisi tietysti nastarenkaat.

ID.Buzz GTX on ajotuntuman osalta varsin mukava ja miellyttävä tapaus ajaa! Jos itse ostaisin ID.Buzzia omaan käyttööni, olisi valinta todellakin tämä nelivetonen malli, ja talveksi nastarenkaat. En välttämättä jäisi takavetoista autoa paljoakaan kaipaamaan. Takavetoinen auto sopii hyvin silloin, kun ajaa paljon pidempää matkaa isoilla valtaväylillä, mitkä ovat pääsääntöisesti hyvässä kunnossa. Oma autontarpeeni on enemmän Keski-Suomen alueella, ja paikoitellen pienemmilläkin teillä, joten neliveto saa syödä auton sähköistä kantamaa sen aavistuksen verran.

Autoa kannttaa ehdottomasti käydä koeajamassa, mikäli vain tuote on sellainen mikä kiinnostaa.

Auton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti