Ensimmäinen ajamani BYD tottelee mallinimeä Tang, johon on tarjolla neliveto ja vähintäänkin riittävät sisätilat. Ja jos ihmettelee sitä, mistä juontaa nimi BYD, lukee se esimerkiksi auton perässä - Build Your Dreams. Voisi sitä varmaan auton nimetä pöhkömminkin.
BYD on Kiinassa melkoisen iso autonvalmistaja, ja sen valmistamia autoja myydään paljon. Tang on isoin auto, mitä BYD:in kautta Suomeen tuodaan. Siksi tämä on paras auto aloittaa tutustuminen BYD:iin - näin ainakin minun mielestäni.
Kuljettajan paikalla ajoasento löytyy täysin sähkösäätöjen kautta. Digiä on paljon - myös mittaristo, käsijarru on sähköinen. Pienen perehtymisen jälkeen saa vaikutelman, että auto on looginen ja selkeä käyttää. Peruspalikat autossa on kohdillaan, eikä sen osalta voi valittaa. Autossa laatuvaikutelma on kuin premium autossa.
Potkua konehuoneesta löytyy 517 hevosvoimaa ja 680 Newtonia. Ainakin paperilla BYD Tang vaikuttaisi toimivalta autolta. Koska koeajon ajankohta oli syksy, olisi BYD Tangia mahtavaa päästä kokeilemaan myös talvikelillä. Minua kiinnostaa nähdä auton neliveto talvella, sekä kuinka nopeasti akun varaustaso hupenee.
Mielenkiinnolla odotan käyttökokemuksia kiinalaisista autoista sitten, kun on toimitettu tarpeeksi paljon autoja tilanneille asiakkaille. Eiköhän se kestävyys selviä sitten, kun autoilla on ajettu Suomessa talven tai parin talven yli. Omat kokemukseni Kiinalaisista autoista rajoittuvat autoliikkeiden esittelyautojen koeajoihin. Käytettynähän näitä ei vielä Suomessa juurikaan ole nähty.
Byd Tang maksaa halvimmillaan 73 990 euroa. Bydejä Jyväskylässä myy Jyväskylän Autotarvike. / www.jklauto.fi
Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti