tiistai 12. syyskuuta 2023

Kiinalaiset autot tulee - Koeajossa BYD Tang!

Suhteellisen nopeaan tahtiin on tullut uutisia kiinalaisten autojen tulemisesta Suomeen. Ensin Suomeen tuli Maxus, sitten tuli MG ja BYD. Maxus on blogistani on aiemmin tuttu, sillä olen pariinkin otteeseen käynyt ajamassa sellaista. Nyt Jyväskylään asti on ehtinyt myös BYD, kun koeajoautot on vihdoin saatu ajettavaksi autoliikkeen rivistöön. BYD:in mallisto Suomessa käsittää kolme eri mallia: Atto3, Han ja Tang. Kiinalaisten mallinimet kuulostavat kieltämättä aika hauskoilta täällä meikäläisten maassa.

Ensimmäinen ajamani BYD tottelee mallinimeä Tang, johon on tarjolla neliveto ja vähintäänkin riittävät sisätilat. Ja jos ihmettelee sitä, mistä juontaa nimi BYD, lukee se esimerkiksi auton perässä - Build Your Dreams. Voisi sitä varmaan auton nimetä pöhkömminkin.

BYD on Kiinassa melkoisen iso autonvalmistaja, ja sen valmistamia autoja myydään paljon. Tang on isoin auto, mitä BYD:in kautta Suomeen tuodaan. Siksi tämä on paras auto aloittaa tutustuminen BYD:iin - näin ainakin minun mielestäni.

Omat ennakkoasenteeni kiinalaisia autoja kohtaan on olleet hieman ristiriitaiset. Yksi oleellinen syy lienee maailmanpoliittinen tilanne, mikä on ollut mitä on. Ja toisekseen se, ettei kiinalainen laatu ole aina ollut missään parhaassa maineessa. Näistä syistä on tuntunut jännältä, että autojen tuonti on aloitettu nyt, eikä vaikka viisi vuotta sitten. Parempi toki myöhään kuin ei milloinkaan, jos maahantuontia aikoo aloittaa.

Kuljettajan paikalla ajoasento löytyy täysin sähkösäätöjen kautta. Digiä on paljon - myös mittaristo, käsijarru on sähköinen. Pienen perehtymisen jälkeen saa vaikutelman, että auto on looginen ja selkeä käyttää. Peruspalikat autossa on kohdillaan, eikä sen osalta voi valittaa. Autossa laatuvaikutelma on kuin premium autossa.

Taajamassa BYD Tang on toimivan oloinen ajettava. Myös moottoritiellä homma toimii, mutta sähköauto on taajamassa kaikkein taloudellisin, kun pystyy hyödyntämään moottorijarrua. Ajoakun koko on 84 kilowattituntia, joten sitä myös tarvitaan ison koon takia.

Potkua konehuoneesta löytyy 517 hevosvoimaa ja 680 Newtonia. Ainakin paperilla BYD Tang vaikuttaisi toimivalta autolta. Koska koeajon ajankohta oli syksy, olisi BYD Tangia mahtavaa päästä kokeilemaan myös talvikelillä. Minua kiinnostaa nähdä auton neliveto talvella, sekä kuinka nopeasti akun varaustaso hupenee.

Mielenkiinnolla odotan käyttökokemuksia kiinalaisista autoista sitten, kun on toimitettu tarpeeksi paljon autoja tilanneille asiakkaille. Eiköhän se kestävyys selviä sitten, kun autoilla on ajettu Suomessa talven tai parin talven yli. Omat kokemukseni Kiinalaisista autoista rajoittuvat autoliikkeiden esittelyautojen koeajoihin. Käytettynähän näitä ei vielä Suomessa juurikaan ole nähty.

BYD on saatu ennen Suomeen tuloa myyntiin jo Ruotsissa ja Norjassa. Varsin mielenkiintoista seurata, kuinka myynti lähtee vetämään Suomessa, ja koska ensimmäiset vaihtoautot tulevat.

Byd Tang maksaa halvimmillaan 73 990 euroa. Bydejä Jyväskylässä myy Jyväskylän Autotarvike. / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti