sunnuntai 24. syyskuuta 2023

Oho! Koeajossa Mercedes-AMG EQE 43

Mercedes-AMG EQE 43 4Matic on auto, jollaisen koeajoa olin odottanut tovin. Sellainen oli joskus Mercedeksen koeajokiertueella Jyväskylässä näytillä esittelyhallissa, mutta koeajolle ei tuolloin vielä päässyt. Muistan kuitenkin, kuinka tuttavaporukan kanssa ihmeteltiin autoa hallissa, ja EQE AMG tuntui monen muunkin mielestä melkoisen haluttavalta autolta.

Lopulta vuoden 2023 kiertueella, EQE 43 AMG oli tuotu asiakkaille koeajettavaksi. Kun sain Jyväskylässä ensimmäisenä koeajajana toivoa ajettavaa autoa, oli valinta tietenkin selvä - halusin aloittaa päivän AMG:llä! Vertailumielessä myös EQE 500 oli käytävä ajamassa myös, koska viisisatasessa ja 43 AMG:ssä on sama vääntömomentti, 858 Newtonia. Teholukema on autoissa aavistuksen eri, 408 hevosvoimaa vastaan 426 hevosvoimaa. AMG on kuitenkin AMG, ja onkin jännä, kuinka kolmeen kirjaimeen voi tiivistää niin paljon tunnetta ja fiilistä!

Varustelistaus AMG:ssä on huikea, ja niin on myös hinta - 145 560 euroa. Koska kyseessä on täyssähköauto, hintaan ei kuulu lainkaan autoveroa. Auto ei ole lähellekkään kallein ajamani, mutta kallis se on siitäkin huolimatta. Varustelistalla on esimerkiksi panoramakatto, sekä 10 190 euroa maksava Premium plus paketti. Kymppitonni kuulostaa kieltämättä jo lääkärin tai asianajajan kuukausipalkalata.

Kun auto on käynnissä, huomaa käynnissäolon näytön pienestä vihreästä ready tekstistä. Ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta. Taajamassa auto on yllättävän leppoisa ajaa silloin, kun kuljettajalta löytyy tarpeeksi malttia. Valittaa ei voi. Koeajon aikana oli poikettava myös moottoritiellä, ja siellä se lysti vasta alkoikkin! AMG:n sähkötykki on auto, jollaista tekee mieli käydä ajamassa myös radalla, koska tavallisen liikenteen seassa auton potentiaali ei todellakaan pääse esiin.

Olen päässyt ajamaan myös Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+:aa, jossa on vakiona 950 Newtonia. Ajamassani 53:ssa oli lisäksi Dynamic Plus paketti, minkä johdosta autossa oli vääntöä tasan 1000 Newtonia. EQE AMG:n 43 ja 53 malleissa huomaa ajotuntuman osalta pienen eron, joten eroa ei ole pelkästään paperilla. Mielestäni EQE AMG:n versiot 43 ja 53 ovat jopa parempia ajaa, mitä kokoluokkaa isompi EQS 53 AMG, jollaista olen myös ajanut.

EQE 500:n ja 43 AMG:n kohdalla ero oli tasaisempi, molempien autojen ollessa niin hyviä, että autovalinnan voi tehdä oikeastaan täysin fiilispohjalta. AMG:n ja perusmallin ero oli polttomoottoriaikana ehkä selkeämpi ja oleellisempi, mutta sähköautojen kohdalla kyse on lähinnä fiiliksestä. Myös perusmallin EQE:ssä tehot on käytettävissä heti, joten auto kiihtyy varmasti todella nopeasti. Suurimman sallitun nopeusrajoituksen asettaa taas laki, joten jos EQE 500:n ja EQE 43 AMG:n haluaisi laittaa rinnatusten testiin, kannattaisi mennä varmasti radalle.

Ja mitenkä sitten ne hinnat? Mercedes-AMG EQE 43 maksaa halvimmillaan 113 000 euroa. Pykälää jytkympi AMG maksaa 119 500 euroa. Mikäli kokee EQE 500:n riittävänä, maksaa auto 91 400 euroa, toki sitten ostajan toivomat lisävarusteet päälle.

Mercedeksen koeajokiertue jatkuu lokakuun alkupäiville asti, ja siellä on testattavissa mainitut EQE 500 ja EQE 43 AMG.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti