keskiviikko 20. syyskuuta 2023

Menee vaikka rämeikön läpi! Koeajossa uusi Ford Ranger

Lähdin pyörimään autoliikkeisiin koeajaakseni BYD:iä, kun silmiini pisti keltainen uusi Ford Ranger. Ford Ranger on auto, jollaisen olin nähnyt Jyväskylässä vain autoliikkeen esittelyhallissa, mutta autoliikkeen koeajoautoa ei ollut kilvissä ennen syksyä 2023. Ford Rangerin koeajo oli niin iso asia minulle, että se oli hoidettava pois vielä saman päivän aikana - odottaa ei yksinkertaisesti malttanut.

Uuden Ford Rangerin varustetasoissa on vanhaa tuttua ja jotakin uutta - XL, XLT, Tremor, Limited, Wildtrak, Wildtrak X, Platinum ja Raptor. Valinnanvaraa siis riittää. Korimalleja on tarjolla kolme - Single cab, Super cab ja Double cab. Nyt autossa on 205 hevosvoimainen ja kaksilitrainen pata, vaihteistona kymmenenvaihteinen automaatti, ja ohjaamona Double cab ilman takapenkkejä. Varustetaso on Wildtrak. Jos moottori on liian mieto, niin tarjolla on myös kolmelitrainen ja 240 hevosvoimainen V6. Neliveto on luonnollisesti vakiotavaraa, koska Ford Ranger on maastokykyinen ajoneuvo.

Koska auto on kaksipaikkainen, takapenkkien tilalla on kaukalo. Syy takapenkkien puuttumiselle on puhtaasti verotekninen, sillä viisipaikkainen B-kortillinen auto on oleellisesti kalliimpi pitää kuin kaksipaikkaisena ja pakettiautoksi rekisteröitynä.

Uuden Ford Rangerin hinnastoa katsoessa kaikkein yllättävin asia on se, että edullisimpiin malleihin on edelleen tarjolla manuaalivaihteisto. Nykyään iso osa uusista autoista tilataan automaattivaihteistolla. Nähtävästi manuaalivaihteistoa kannattaa edelleen tarjota.

Vanhaan verrattuna uusiksi on mennyt koko auto. Vanhasta muistuttaa lähinnä mallinimi. Yksi selkeä parannus vanhaan on kulutuslukemat - tottakai uuden auton eduksi. Nykyisillä polttoaineiden hinnoilla ja hallituksen kaavailemilla muutoksilla on todellakin syytä painaa kulutukset alas. Uusi Ford Ranger on sukua Volkswagen Amarokille, ja autot valmistetaan samalla tehtaalla.

Taajamassa Ford Ranger on varsin leppoisa auto ajaa. Ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille sopivasti kohdilleen, ja hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. Työkalumaisuus on autosta kaukana, joten Fordin avolava kävisi sopivasti vaikka arkiautoksi - mikäli auto vain tavaratilan puolesta riittää. Myös moottoritiellä meno on mukavuusrajojen sisäpuolella, eikä valittaa voi. Vanhoilla Rangereilla olen ajanut keskellä ei mitään, ja silloin tuli vähintäänkin selväksi se, että mitä pahempaan paikkaan auton vie, sen paremmin auto on kotonaan.

Parasta antia uudessa Ford Rangerissa on äijäasenne ja käytettävyys! Jos olisin avolavaa ostamassa, niin vahva suositus uuden Ford Rangerin suuntaan - autoon kannattaa perehtyä ja käydä koeajolla, pyytää tarjous ja vertailla. Muutokset vanhaan on kaikkineen hyviä ja selkeitä parannuksia. Hyvää autossa on myös perävaunun vetokilot silloin, kun autollaan haluaa vetää vaikkapa hevostraileria tai venetraileria. Suurin sallittu vetopaino on 3500 kiloa, mikä riittänee varmuudella jytkympäänkin tarpeeseen - oli se mitä tahansa.

Ford Rangerista on luvattu tulevaksi myös lataushybridi eli PHEV, mikä lienee varsin metka ajettava. Kyseiselle uutuudelle on varmasti syynsä ja paikkansa, koska vaihtoehtoiset voimanlähteet tekee tuloaan myös hyötyajoneuvojen puolelle.

Volkswagen Amarokin lisäksi Ford Rangerille on kilpailijoita esimerkiksi Toyota Hilux ja Isuzu D-Max.

Uusi Ford Ranger maksaa halvimmillaan 45 925 euroa. Myös tuplaten kalliimpI, 100 000 euron Ford Ranger Platinum löytyy mallistosta.

Koeajoauto löytyy: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti