Minulla ei ole mitään käryä siitä, mistä auton mallinimi tulee. Sen kuitenkin tiedän, että kun autoon menee sisälle, on tunnelma vähintäänkin hauska! Siinä missä Tang on selkeästi premium, vaikuttaa Atto3 menevän hauskuus edellä. Se sopii minulle varsin hyvin myös siksi, että moni nykyauto on turhankin samanlainen. Ajan vuositasolla melkoisen määrän uusia autoja, ja joskus vain on kiva saada virkistävää vaihtelua. BYD Atto3 on sellainen, ja siksi automiehen on helppo innostua autosta.
Taajamassa BYD Atto3 on leppoisan ja toimivan oloinen auto ajaa. Auto on etuvetoinen, ja konehuoneessa mylvii 204 hevosvoimainen sähkömoottori. Auto ei ole mitenkään yliampuva tykki, vaan tehoiltaan auto vaikuttaa sopivalta silloin, kun on tarve liikkua korkeintaan muutaman kaverin kanssa matkoja paikasta A paikkaan B. Auton toimintamatkaksi ilmoitetaan WLTP mitattuna 420 kilometriä, mikä tarkoittaa sitä, että taajamassa ja oikeissa olosuhteissa voi päästä pidemmällekkkin, mikäli ajotapa on sähköautolle optimi. Moottoritiellä ja varsinkin pakkasella toimintamatka voi sulaa käsiin taas huomattavasti nopeammin.
BYD Atto3 on mielenkiintoinen autouutuus Suomessa. Odotan innolla sitä, että kiinalaiset autot alkavat yleistyä, koska sitten nähdään myös se, kuinka esimerkiksi vaihtoautojen arvo kehittyy. Tällä hetkellä kiinalaiset autot herättää monessa varmasti tunteita ja kysymyksiä, mikä on täysin ymmärrettävää. On kuitenkin mahdollista, että kaikki päättyy aikanaan myös hyvin. Kunhan oikeaa tietoa on saatavilla tarpeeksi paljon, voi tehdä johtopäätelmänsä kunnolla.BYD Atto3 maksaa halvimmillaan 44 250 euroa, joten se on BYD:in malliston edullisin auto. Jos kokoluokka on oikea, niin autoliikkeessä kannattaa käydä perehtymässä tarkemmin autoon.
Koeajoauto löytyy Jyväskylän Autotarvikkeen esittelyautojen rivistä. / www.jklauto.fi
Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti