torstai 17. lokakuuta 2024

Ohhoh! Koeajossa vuoden 2002 Chrysler 300M

Chrysler 300M on auto, minkä olemassaolon olen aina jollakin tapaa tiedostanut. Auton koeajo on jäänyt aina tekemättä, koska olen onnistunut kiertämään kyseisen mallin kaukaa - todella kaukaa. Syytä tähän ei tarvitse paljoa miettiä, sillä lokakuussa 2024 autoja on netin myyntipalstoilla ilmoitettu myytäväksi vain neljä, ja niistäkin kaikki yksityisillä myyjillä. Haen autot ajoon autoliikeistä - eikä yksikään autoliike tällä hetkellä myy kyseisiä autoja. Ei, vaikka hakualueeksi laittaisi koko Suomen. Onko Chrysler 300M todella niin huono auto, etteivät autoliikkeet sellaista vaihdossa huoli?

Lopulta minulle tarjottiin koeajoon Chrysler 300M sillä ehdolla, että omistaja pysyy nimettömänä. Tähän lupaudun, koska haluan todellakin päästä fiilistelemään kolmesatasta Chrysleria! Saan kirjoittaa autosta blogiini fiilikset, mitä ajatuksia minulle herää autosta? Se kelpaa minulle, anonymiteettiin suostun jos minulta sitä pyydetään.

Auton vuosimalli on 2002, ja konehuoneessa mylvii 2.7 litrainen V6, tottakai bensalla käyvä. Auto on etuvetoinen, ja vaihteistona on neljävaihteinen automaatti. Nykymittapuulla vaihteiden määrä on todella pieni, nykyaikaisessa automaatissa niitä voisi olla jopa tuplat. Vähän reilu kaksikymmentävuotiaalla autolla on ajettu varsin kohtuudella, vain noin 200 000 kilometriä, eli ei sinänsä edes paljoa. Chrysler 300M on uutena profiloitunut enemmän hienostuneemmaksi käyttöautoksi enemmän kuin harrasteautoksi.

Ajoasento löytyy kohdilleen sähkösäätöjen kautta, ja 170 senttinen koeajokuski kokee olonsa mukavaksi. Kaikesta näkee, että Chrysler 300M on ollut uutena loistava auto, ja omistaja taatusti tohkeissaan. Vuonna 2024 auton ulkopinta vaikuttaa joistakin kohdin hieman jo parhaat päivänsä nähneeltä. Mikä parasta, auto kuitenkin lähtee terveen oloisesti käyntiin, joten ehkä toivoa kuitenkin on. Siispä koeajo voi alkaa. Huomaan innostuvani!

Chrysler 300M on taajamassa varsin miellyttävän oloinen auto ajaa. Auto toimii mukavasti myös mukulakivillä, sekä mutkittelevalla ja rospuuttoa nähneellä tiellä, missä nopeusrajoitus on 50 kilometriä tunnissa. Toki eletty elämä näkyy. Myös kahdeksankympin alueella näkee, että auto on uutena ollut todella hieno tapaus! Aika on kuitenkin tehnyt tehtävänsä, eikä esimerkiksi auton vaihteisto ole enää tätä päivää. Pääasia että vaihteisto kuitenkin toimii. Kaikki viittaa siihen, että Chrysler 300M sopii henkilölle, jolla on osaamista ja viitsimistä antaa autolleen aikaa ja rakkautta, koska sitä tämä auto tarvitsee. Jos siis satut löytämään jostakin itsellesi sopivan harrastelelun, joka on malliltaan Chrysler 300M.

Jos haluat etsiä vaihtoehtoja Chrysler 300M:lle, niin eipä niitäkään montaa löydä tästä maasta. Voit ainakin yrittää googlata esimerkiksi automallia nimeltä Dodge Interpid.

Oliko auto koeajon väärti? Oli! Harmi vain, kun itselläni ei ole mahdollisuutta nyt harrasteautoon, niin joudun palauttamaan auton takaisin. Toisena hieman harmi, että 300M:n tuotanto päättyi vuonna 2004, joten aivan tavalliselle autoliikkeelle tämä tuskin kelpaa enää vaihtoautoksi. Jos tulevaisuudessa sopivaa Chrysler 300M:ää ei meinaa löytyä, voi yrittää hakea seuraajamallia 300C:tä, millainen on löytynyt esimerkiksi Barack Obaman tallista.

Näinä päivinä Chrysler 300M ei enää paljoa maksa, ja omansa voi löytää jo parilla tonnilla. Tässä on kieltämättä koeajo, mikä minun osaltani tuskin toistuu hetkeen. Siksi ajattelinkin kirjoittaa autosta blogiini, vaikka auto onkin siellä missä se on, tuntemattomassa paikassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti