Konehuoneessa mylvii kolmelitrainen bensapata, ja varusteita on otettu mukaan noin 20 000 eurolla. Auton lähtöhinta ilman lisävarusteita on 147 871 euroa, missä autoveron osuus on vain noin 4500 euroa. Varusteista mainittakoon esimerkiksi vetokoukku, ja 2340 euroa maksavat AMG-hiilikuitusomisteet. Se mikä on mukavaa, autolla saa vetää 3300 kilon painoista peräkärryä, vaikka AMG:n luulisi olevan Mercedeksen mallistossa vain showmielessä tapahtuvaan fiilistelyyn tarkoitettu, bensasyöppö ja tehokas, mahdollisimman epäkäytännöllinen ja kivirekeä muistuttava auto. Mutta nyt käytännöllisyyttä on mietitty myös siten, että V8 on jäänyt historiaan. Kaukana on myös ajat, jolloinka mallimerkinnän numero ilmoitti moottorin litratilavuuden - ei ilmoita enää. Siksi voikin miettiä kysymystä, onko GLE AMG niin tunnepitoinen pakkaus, mitä ehkä pitäisi olla, jotta se ansaitsee mallimerkintäänsä kirjaimet AMG?
Sisusta on aitoa tekonahkaa. Kuljettajan paikalla 170 senttinen koeajokuski saa ajoasennon helposti mieleisekseen. Hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. Kuljettajan paikalla huomaa kaikesta, että auto ei ole todellakaan perusmallia. Myös ulkoapäin eroavaisuudet huomaa esimerkiksi pakoputkista. Korimallin ollessa Coupé, aiheutuu siitä tottakai se, että lapsiperheen kannattaa ainakin käydä tutustumassa autoon ennen valintapäätöksen tekemistä. Onneksi tarjolla on myös perinteinen SUV, johon lasten rattaat mahtuvat varmuudella kyytiin. Korimallista huolimatta tässäkin autossa vielä takapenkillä pärjää, joten sen osalta ei ole ongelmia.
Taajamassa auto on mukavan oloinen ajaa. Auto tuntuu olevan mukavasti balanssissa - sisälle kuuluvat äänet on saatu minimoitua hyvin, ja mutkitteleva Ampumaradantie osoitti auton alustan toimivan vähintään hyvin. Myös takapenkillä tilat ovat aikuista ajatellen varsin toimivat, eikä moitteen sijaa ole. Koeajolla kerkesin käydä poikkeamassa tiellä missä on kahdeksankympin nopeus, ja GLE 53 AMG hoiti homman kotiin. Minulla riittää ymmärrystä heille, jotka haluavat autokseen ihan tavallisen farmarin, mutta toisaalta itse pidän siitä, että GLE:ssä istutaan perusfarkkua korkeammalla, jolloinka ennakointi varsinkin taajamassa helpottuu.
Autossa ajoakun kapasiteetti on 31,2 kilowattituntia. Se latautuu 10%:sta 80%:iin 20 minuutissa. Toimintamatka pelkällä sähköllä on 88 kilometriä. GLE AMG on pikaisen koeajon perusteella kyllä melkoinen kampe, josta paatunutkin automies helposti pitää - ainakin jos on löydettävä järkevä auto, minkä mallimerkinnässä lukee AMG. Lyhyen koeajon päätteeksi peruutan auton takaisin autoliikkeen pihalle, ja totean myös auton pysäköinnin olevan kohtuullisen helppoa.
Jos tavallinen GLE 53 AMG on olevinaan liian mieto, niin mallistosta löytyy myös S -kirjaimella tehostettu kevythybridi, josta tehoa löytyy vieläkin enemmän. Silloin auton kokonaishinnaksi ilman lisävarusteita tulee 316 502 euroa. Olisikohan se kenties joskus minun autoni?
GLE Coupé on auto, mikä ylipäätään ostetaan, koska sellainen halutaan. Ostolupa kannattaa varmistaa puolisolta, koska korimalli ei ole kaikissa tilanteissa mitenkään käytännöllinen. Jos haluaa ostaa GLE Coupénsa ilman AMG:n varusteita, sekin onnistunee, mutta minä haluan toki samaan konkurssiin AMG:n varusteet mukaan, koska nyt hintalappu ei karkaa niin järjettömäksi, kuin aiemmin ajamassani G-sarjan Mercedeksessä. G-käännöstä GLE ei tietenkään osaa, joten ostoperustetta kannattanee etsiä vaikka sisätiloista, koska oman näppituntumani mukaan GLE on sisätiloiltaan tilavampi kuin G.
Koeajon mahdollisti: Käyttöauto, www.kayttoauto.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti