Auto herättää minussa varsin nostalgisia fiiliksiä, sillä ukillani oli vuosimallin 1983 Ford Escort. Kun sain ajokortin vuonna 2006, auto oli ehtinyt siirtyä vanhempieni kotipihaan hoitamaan kakkosauton virkaa, joten silloin tuli ajettua Escortia niinä hetkinä, kun autolle oli tarvetta. Vaikka vuosimallit 1983 ja 1990 näyttävät suurinpiirtein samoilta, on malliversio kuitenkin vaihtunut vuonna 1986, ja eroavaisuuksia löytyy. Esimerkiksi ukkini vuosimallin 1983 autossa puskurit olivat metallia, kun nyt ajoon lähteneessä autossa muovia. Etumaskit autoissa on hieman erilaiset, isoimpien erojen löytyessä kuljettajan paikalta. Vuonna 1983 Escort on ollut muistikuvieni mukaan karumpi, siinä missä 1990 on kiinnitetty enemmän huomiota mukavuuteen.
Koska perjantaina satoi vettä, ja auto oli juuri saapunut pesusta, päätin odottaa koeajoa lauantaille, milloin oli luvattu kuivempaa keliä. Näin myös tapahtui, joten säntäsin autoliikkeeseen takaisin. Auto on ulkoisesti varsin siistissä kunnossa, puutteista on mainittavana vain yksi pölykapseli. Varustelistaus on käytännöllinen - penkinlämmittimet ja keskuslukitus. Mitään ihmeempää varusteita ei löydy. Viimeisin huolto on papereiden mukaan tehty hiljattain, ja katsastuskin on edessä vuoden 2025 kesällä. Auto on etuvetoinen, vaihteisto manuaali, ja tehoa konehuoneessa kokonaiset 90 hevosvoimaa. Tehoiltaan isompiakin Escorteja on toki ollut olemassa, mutta litratilavuudeltaan auton 1,6 litrainen bensapata on isoimpia, mitä on Escortiin tarjolla ollut.Auto on taajamassa varsin leppoisa ajaa niin kauan, kun pysyy asfalttitiellä. Kun kävin Lutakossa testaamassa alustaa mukulakivillä, huomaa ettei mukavuus aivan ole tältä vuosituhannelta. Myös Ampumaradantiellä oli käytävä testaamassa, koska kyseinen pätkä kertoo varsin armottomasti sen, toimiiko auton alusta. En ole ikinä testannut Ford Escortin alustaa näin ajatuksella, ja voin sanoa jopa yllättyneeni lopputulemasta. Jos kyseessä olisi minun harrasteautoni, ajaisin autolla varsin mielelläni, joten jotain on Fordilla tehty oikein.
Auton hintalappu on 6900 euroa, ja hanskalokerosta löytyi kiitettävä määrä dokumenttia autoon liittyen. Autoa on selkeästi pidetty rakkaudella, ja sellaisen ylläpidon sille soisi mielellään myös jatkossa. Käyttöautoa tästä tuskin enää tulee, joten auto löytynee tulevaisuudessa jonkin autoharrastajan tallista. Harrastajat tietävät mitä ostavat ja mitä saavat, sekä heillä on asiantuntemus huoltaa autojaan tarvittaessa itse, sekä paikantaa autoon ilmeneviä vikoja.
Ostaisinko minä sitten Ford Escort 1.6 GX:n harrasteautoksi? Jos olisi mahdollisuus pitää autosta hyvää huolta, niin todellakin. Tämä kuuluu taas niiden autovalintojen sarjaan, joita ei voi perustella järjellä, vaan ostopäätös on tehtävä puhtaasti tunteella.
Vuosituhannen vaihteen tienoilla Escortin korvasi Focus, ja Escortin tarinalle laitettiin lopullisesti piste. Koska Escorteja ei varsinaisesti enää liikaa tule vastaan autoliikkeissä, on niistä pyrittävä nautiskelemaan aina silloin, kun sellaisen jostakin löytää. Muutamia varsin vähän ikäänsä nähden ajettuja Escorteja autoliikkeistä kuitenkin netin automyyntipalstojen mukaan löytyy. Esocrtin korvannut Focus onkin määrällisesti mitattuna yksi eniten ajamiani autoja, joten tarinaa on helppo jatkaa toisella kerralla.
Auto myynnissä: Rinta-Joupin Autoliike / www.rinta-jouppi.com
Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti