Autoliikkeen pihassa pisti silmään uusi farmarimallin BMW 530e xDrive. Aikaisemmin koeajamani täyssähköinen BMW i5 vakuutti, joten seuraavaksi oli luonnollista ottaa käsittelyyn hieman jotain muuta. Nyt mallimerkintä kertoo auton olevan nelivetoinen lataushybridi. BMW on Mercedeksen lisäksi ollut niitä merkkejä, mitkä sopivat minun ajatusmaailmaani, joten halusin fiilistellä Bemarin uutta vitossarjalaista.
Olen koeajanut aikaisemmin useampaa BMW 5-sarjalaista, jytkyimmän auton ollessa kenties E60 korimallin BMW M5. Ajalta, jolloin BMW M5 oli vielä V10 koneella. Kauas on noista ajoista tultu, ja maailma on muuttunut paljon.
Ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille järkevästi kohdilleen. Mikäli on ajanut BMW:n uudemmilla malleilla, moni asia on jo valmiiksi tutulla tavalla. Sitten vain auto käyntiin ja ajamaan. Sähköllä ajaessa auto on mukavan hiljainen, eikä ylimääräisiä ääniä kuulu autoon sisälle. Koska kyseessä on nelivetoinen farmarimalli, pelkällä sähköllä pääsee WLTP mitattuna pisimmillään 88 kilometriä. Se on hyvä niiden kannalta, jotka eivät vielä ole valmiita siirtymään täyssähköiseen autoon, vaan haluavat polttomoottorin mukaan. Pelkällä sähköllä pääsee hyvin esimerkiksi työmatkat, ja polttomoottori on sitten pidempiä siirtymiä varten.
BMW 5-sarja on ollut jo aikaisemmin loistava auto ajaa, mutta aina BMW on osoittanut sen, että paremmasta voi tehdä vieläkin paremman. Jyväskylän Lutakossa kävin kääntymässä pienen pätkän mukulakivillä, ja auto selvisi sieltä varsin mukavasti. Myös moottoritiellä BMW 530e oli varsin toimivan oloinen ajettava. Jos olisin taksikuski ja saisin BMW:n ajettavakseni, en sanoisi ei. Auton teholukema on 299 hevosvoimaa, mikä ei tietenkään ole mikään aivan posketon määrä, mutta arkikäyttöä ajatellen ok.
BMW:n viitossarjalaiselle kilpailijoita on esimerkiksi Mercedeksen E-sarja. Varsinkin kun mukaan otetaan BMW i5 sähköfarmari, varsinaisia suoria kilpailijoita on vasta tulossa. Saman kokoluokan sähköfarkkuja on esimerkiksi Volkswagen ID.7, mutta Bemarilla sitä ei varsinaisesti nähdä suorana kilpailijana.
Ostaakko sitten uusi 5-sarjalainen lataushybridinä vai täyssähköisenä? Se selviää miettimällä esimerkiksi omia autoilutottumuksia ja tarpeita.
BMW 530e xDrive maksaa halvimmillaan 69 784 euroa, päälle tulee tietysti valitut lisävarusteet. Vastaavan takavetoisen auton saisi omakseen 67 705 eurolla. Myös dieselkoneinen kevythybridi, 520d löytyy edelleen mallistosta 68 650 euron hintaan. Jos nämä on liian mietoja, löytyy mallistosta vielä 489 hevosvoimainen 550e xDrive. Hintaa tälle räyhäversiolle tulee 91 552 euroa.
Auton lainasi: Hedin Automotive Jyväskylä / www.hedinautomotive.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti