maanantai 21. lokakuuta 2024

Viikon vaihtari - Volkswagen Golf R32 vuodelta 2005

Autoliike on minun osaltani vähän sama asia, kuin menisi karkkikauppaan. Minun syyslomani oli alkamassa, mutta minkäs mahtaa silloin, kun autoliikkeestä vain sattuu löytymään jokin namupala. Olen ennenkin edennyt asenteella, että kyllä nyt pienen lenkin kerkeää ajamaan jollakin mielenkiintoisella autolla. Miksi tämäkään kerta olisi mitenkään poikkeus?

Nyt vastaan tuli vuosimallin 2005 Volkswagen Golf R32, tottakai automaattivaihteilla ja nelivedolla. Keski-Suomen alueella Golf R32 ei ole mitenkään yleinen, vaikka Golfeja muuten näkeekin todella usein. Mainituista syistä johtuen koeajo oli suoritettava pikimmiten. Koska hintalapussa mainittu hinnaksi vain 10 900 euroa, auto on saattanut hyvinkin mennä kaupaksi minun palattuani lomalta. En halunnut menettää mahdollisuutta mielenkiintisen auton koeajoon.

Olen toki ajanut tuoreempaa Golf R:ää, mutta tämä oli minulle ensimmäinen kerta, kun ajossani oli Golf R32. Mallistossa R32 nähtiin ensimmäisen kerran neloskoppaisen Golfin yhteydessä, ja nyt ajossa ollut vitoskoppainen Golf on toinen R32, mitä mallistosta on tarjolla ollut.

Myynti-ilmoituksen mukaan auto on tuotu maahan vuonna 2008. Auto on ajettu 272 000 kilometriä. Ulkoisesti auto on siistissä kunnossa, mutta eletyn elämän kuitenkin huomaa. Kun Golfin kokoiseen autoon laitetaan 3,2 litrainen bensakone ja 250 hevosvoiman tehot, on toki totta että autosta kuuluu tällöin nauttia ja ajaa. Tai toinen vaihtoehto on jättää auto talliin odottamaan ajamattomana niitä aikoja, jolloin siitä ehkä saisi omansa korkojen kanssa takaisin - jos saa. Itse toimisin luultavasti jommalla kummalla tavalla, riippuen siitä ostaisinko autoni uutena vai käytettynä.

Auto lähtee käyntiin tervekäyntisen oloisesti. Ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille järkevästi kohdilleen, eikä moitteen sijaa ole. Jos jostakin kymppitonnin autosta paatunut bensalenkkari voisi syttyä, niin tästä! Jos pelkkä perus-Golf on viimeisen päälle järkiauto järkeä rakastavalle, Golf R32 on huomattavasti tunnepitoisempi kampe niille, jotka vihaavat järkeä. Jos kyseessä olisi minun käyttöautoni, olisin jopa valmis maksamaan aavistuksen normaalia isommat polttoainekulut, jotta saisin nauttia autostani! Syystä että edes matkan määränpäähän tulee olla hauska, jos siihen on mahdollisuus.

Autoa on myynti-ilmoituksen mukaan myös huollettu, joten lähtökohdiltaan auto vaikuttaa järkevältä.

Auto on taajamassa niin kauan miellyttävän oloinen ajaa, kun kuljettajalta vain löytyy järkeä. Jos on ajanut tehokkailla autoilla enemmänkin, Golf saattaa silloin tuntua melko tavanomaiselta. Moottoritielle kurvatessa lysti vasta pääseekin irti! Päällimmäisin tunne on lähinnä se, etä autolla pitäisi päästä ajamaan radalle, jollonka siitä saisi irti paljon enemmän.

Ostaisnko minä sitten Volkswagen Golf R32:n? Jos olisi hakusessa kohtuuhintainen, massasta erottuva auto, niin todellakin ostaisin! Varustelistaus vaikuttaa hyvältä, sillä kaikkea on Webastosta alkaen. Tällä kertaa kuitenkin peruutan auton takaisin autoliikkeen myyntiriviin, ja päätän lähteä lomalle, kirjoittaen blogitekstini tietysti lomalla. Koskas mitäs muutakaan paatunut bensalenkkari lomaillessaan tekee, kuin jotakin autoihin liittyvää. Kun irti on kerran vaikea päästää.

Volkswagen Golf R32 pitää sisällään hauskan auton elementit, mistä on hyvä jatkaa eteenpäin. Vaikka auto onkin väriltään synkeän musta, on autoa ajaessa kuitenkin mieli valoisa. Volkswagen Golf R:n tarina jatkui uudempienkin Golfien kanssa, mutta 3,2 litrainen VR6 on sittemmin jäänyt Golfissa historiaan.

Auto myynnissä: Rinta-Joupin Autoliike, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti