Opel Vivaron koeajoon oli oikeastaan kaksi syytä - olin ajanut sellaista viimeksi vuonna 2007, samana keväänä kun täytin 20. Uusi ajokerta oli hyvä ottaa heti perään, 17 vuotta edellisen jälkeen. Toinen syy koeajolle oli se, että minulta oli pyydetty myös kohtuuhintaisten autojen koeajoja. Ajattelin tehdä toteuttaa toivetta silloin, kun siihen on mahdollisuus. Vaikka blogi alkujaan lähti puhtaasti siitä, että halusin vain ajaa ja testata itselle uusia autoja, loppujen lopuksi olen tässä auttamassa ihmisiä. Sen tähden kohtuuhintaisen auton koeajo on hyvä idea.
Ajoon lähtenyt auto on vuosimallia 2015, ja ajettu 181 000 kilometriä. Pian kymmenvuotiaalle autolle se tekee vuositasolla varsin kohtuullisen lukeman - on autoja, joilla on helposti ajettu enemmänkin. Auto on etuvetoinen, vaihteistona kuusivaihteinen manuaali, ja 1.6 litraisessa dieselkoneessa on 140 hevosvoimaa. Auto on ainakin paperilla kohtuullinen vetoauto yhdistelmille, sillä perään saa laittaa 2000 kilon painoisen peräkärryn. Varustelistalta vetokoukku tosiaan löytyy.
Opel Vivaro on toki tämänkin mallin jälkeen uudistunut, mutta nyt keskitytään tähän ajossa olleeseen yksilöön.
Onko aika kullannut muistot? Edellinen ajamani Vivaro oli vuoden 2007 mallia, ja vuoteen 2015 mennessä malli oli kerennyt uudistua. Mielestäni tällä uudella työnsä tekee varsin hyvin, mikäli haussa vain on edullisemman luokan pakettiauto. Sitten kun tämä auto on keretty myydä, vastaavia autoja on valmistettu muillakin nimillä - Nissan Primastar, Renault Trafic ja Fiat Talento, joita kannattaa katsella ja vertailla myös. Kaikki nämä olen aikanaan ajanut - omat suosikkini ovat kyllä Opel ja Nissan.
Kuvasin koeajota myös videon, minkä linkitin tähän blogitekstiin mukaan. Video löytyy myös Youtube -kanavaltani, samasta paikasta muiden koeajovideoideni kanssa.
Auto myynnissä: Kamux Jyväskylä, Panu Kotilainen, 044 709 8962 / www.kamux.fi
Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti