perjantai 1. marraskuuta 2024

Viikon vaihtari - koeajossa Range Rover Evoque

Pyörin autoliikkeessä aikeena koeajaa koeajokiertueella Polestar, kun katseeni vangitsi vuosimallin 2016 Range Rover Evoque. Ajettu Evoquella oli 178 000 kilometriä, ja hintaa oli 23 990 euroa. En ollut kertaakaan ajanut edes yhtä ainutta metriä Evoquella, joten koeajo kiinnosti! Jos uutta autoa ei ole tarjolla, niin testaan sitten vaikka käytettyä, jotta pääsen fiilikseen siitä, miltä auto suurinpiirtein tuntuu. Evoque on käytettynäkin sellainen ilmestys, mikä pistää totisesti automiehen silmään, joten väliäkös tässä tilanteessa sillä, onko auto uusi vai vaihtoauto.

Toki kävin lenkin ajamassa myös Polestarin malleja 3 ja 4, mutta ei niistä tässä sen enempää. Käsittelyyn halusin ottaa Range Roverin, sillä se lopulta kiinnosti minua enemmän. Jos Range Rover ei ole brändinä tuttu, on kyseessä Land Roverin hienostuneempi brändi. Ja Evoque on malliston pienimmästä päästä. Isompia malleja, Velar ja Sport, olen ajanut jo aikaisemmassa vaiheessa. Sport on ollut ajossani myös V8 moottorilla.

Nyt ajoon lähteneessä autossa on kaksilitrainen dieselkone. Auto on päällisin puolin siistin oloisessa kunnossa, ja sama siisti linja jatkuu myös sen jälkeen, kun auton moottori on ajettu lämpimäksi. Taajamassa auto on varsin tasapainoisen oloinen ajettava, myös Lutakon mukulakivillä, missä auto kulki vähintäänkin miellyttävän mukavasti. Auton alusta on mukava, ja ylimääräiset äänet on saatu eristettyä pois hyvin.

Myös moottoritiellä Evoque on varsin mukavan oloinen ajaa, eikä moitteen sijaa ole missään. Automaattivaihteisto on toimivan oloinen niin taajamassa kuin moottoritiellä. Näkee että auton suunnitellut insinööri on tehnyt laatutyötä, sillä nitinät ja natinat loistavat poissaolollaan täysin! Nopeasti tulee mieleen, että auto voisi olla hinnakkaampi, mitä se todellisuudessa edes onkaan. Jos itse olisin ostamassa uutta polttomoottoriautoa, niin saattaisin hyvinkin harkita ostavani käytetyn Range Roverin. Yksi syy on myös siinä, että Evoquella erottuu hyvin massasta, koka liikaa näitä ei näe autoliikkeen myyntihalleissa.

Offroadia en koeajolenkillä ajanut, mutta epäilemättä Range Rover pärjää hyvin myös mökkitiellä, silloin kun neliveto on tarpeen. Evoquen kohdalla isoin rajoittava tekijä on auton kokoluokka, sillä auto ei ole mikään suuren suuri. Se sopiiko Evoque omaan käyttötarpeeseen, selviää sillä, että tutustuu autoon itse, ja ottaa auton vaikka koeajolle.

Range Rover Evoque jätti koeajolla hyvän fiiliksen. Käytettykin voi olla vaihtoehto silloin, kun hyvä yksilö tulee vastaan. Tämän auton varustepaketti on HSE Dynamic, joten mukana tulee todella hyvät varusteet. Varustelistaan kuuluu Webastosta ja vetokoukusta alkaen kaikenlaista.

Auto myynnissä: Kätyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti