keskiviikko 20. marraskuuta 2024

Viikon vaihtari - Skoda Octavia RS

 
Alkuviikosta teen yleensä kierroksen autoliikkeissä etsien juttuaiheita. Tämäkään viikko ei ollut mikään poikkeus, sillä olin juttuideaa vailla. Autoliikkeen vaihtoautorivissä silmään pisti Skoda Octavia RS vuosimallia 2018. Dieselkoneella ja automaattivaihteilla, korimalli farmari. Auto oli etuvetoinen, mikä lienee isoin miinus speksejä katsoessa. Joku saattaisi haluta auton tietyissä tilanteissa nelivetoisena, ja nelivedon Octaviaan myös saa. Tietä auto on nähnyt 236 000 kilometriä, joten mikään talliruusu tämä ei ole ollut, vaan puhdas käyttöauto.

Skoda Octavia on mielestäni ollut aina järkevä auto. Ja RS sen tunnepitoisempi painos, jollainen on ollut ajossani joskus aikaisemminkin. Jos on aikaisemmin ajanut Skoda Octavioita, RS:n erottaa vakiomallista joistakin sisustan yksityiskohdista.

Konehuoneesta löytyy tällä kertaa kaksilitrainen diselekone, mikä tuottaa tehoja 184 hevosvoimaa. Se on monelle arkikäyttöä ajatellen järkevä määrä tehoa. Ei mikään yliampuva tykki, mutta kuitenkin sellainen lukema, ettei auto ole enää mikään nuhapumppu.

Vaikka talvi näyttää jo saapuneen myös Keski-Suomeen, auto lähti pihalla terveen
oloisesti käyntiin. Ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille järkevästi kohdilleen. Taajamassa auto on miellyttävän oloinen ajaa, myös sen jälkeen kun auto on ajettu lämpimäksi. Myös vaihteisto pelaa toimivan oloisesti. Paketti vaikuttaa arkikäyttöä ajatellen toimivalta, eikä moitteen sijaa ole. Myös isommalla tiellä Skoda Octavia RS on järkevän oloinen paketti.

Auto on myös varusteiltaan monelle sopiva, koska kaikkea löytyy alkaen Webastosta ja vetokoukusta. Hintaa on enää 14 990 euroa, joten kalleimmat kilometrit on todellakin ajettu tästä kamppeesta pois. Jos itse etsisin kohtuuhintaista farkkua käyttöautoksi, saattaisin harkita jotakin vastaavaa. Se saattaa joissakin tapauksissa olla makuasia, haluaako autonsa RS lisämerkinnällä, vai ilman kyseisiä merkintöjä. Mutta tuo kyseiset kirjaimet ainakin sen lisän, että matka määränpäähän on mukava, vaikka määränpäässä odottaisi hammaslääkäriaika.

Jos dieselkoneinen Octavia RS ei kiinnosta, RS on tarjolla toki myös bensakoneisena. Autoliikkeen aukioloaikojen puitteissa suoritetulla parin tunnin koeajolla en kulutuksia sen tarkempaa mitannut, mutta sen tiedän, että auto soveltunee myös lapsiperheen käyttöön, koska takapenkillä ja takakontissa löytyy tilaa tarpeeksi. Skoda Octavia RS:n parasta antia on tavallinen arki, missä se kampittaa arjen harmauden erittäin sujuvasti!

 

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti