perjantai 8. marraskuuta 2024

Viikon uutuus - koeajossa Renault Symbioz

Kävin huvikseni kiertämässä Jyväskylässä Renaultin jälleenmyyjällä, kun silmiinini pisti Renault Symbioz. En ollut vielä kerennyt perehtyä autoon, saati nähnyt autoa kovinkaan montaa kertaa muualla kuin kuvissa, joten halusin testata tuotetta. Koeajo todellakin järjestyi, joten pääsen raportoimaan autosta jotakin.

Mutta mikä ihmeen tapaus on Renault Symbioz? Kyseessä on kokoluokaltaan Capturia lähellä oleva, perhekokoinen crossover. Symbioz on valmistajan mukaan täyshybridi, ja polttomoottorin virkaa hoitaa 1,6 litrainen bensapata. Polttomoottori on vapaasti hengittävä, eli suomeksi sanottuna turboa ei ole. Teholukemat on arkikäyttöä ajatellen hyväksyttävät - tehoa löytyy 143 hevosvoimaa, ja vääntöä 250 Newtonia. Päästöt on 107 grammaa sadalle kilometrille, mikä viittaa siihen, ettei autoa voi ladata itse.


Ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille mukavasti kohdilleen, ja hallintalaitteiden sijoittelu on luonnollisesti järkevää. Yksi mielenkiintoinen yksityiskohta on etuovien valaistus silloin, kun vaihtaa auton ajotilaa - sillä etuovien valaistus vaihtuu sen perusteella, mikä ajotila on käytössä! Myös takapenkille kokoiseni henkilö mahtuu vielä sen jälkeen, kun olen saanut kuljettajan paikalle mieluisan ajoasennon.

Kun autolla lähtee ajamaan, on eteneminen taajamassa miellyttävän hiljaista ja tasaista. Lutakossa kävin testaamassa autoa mukulakivillä, ja auto eteni sielläkin varsin tasaisesti. Myös moottoritiellä auton menohalut olivat kohdillaan, auton ajotuntuman ollessa mukava. Auto pääsee kuitenkin parhaiten oikeuksiinsa kaupungissa, koska kaupunkialueella Symbiozilla voi Renaultin mukaan ajaa jopa 80% ajoista sähköllä.

Kaupan parkkipaikalla auto on myös varsin helppo pysäköidä. Jos pysäköintiin tarvitsee apua, niin mukana kulkee 360 kamera, mikä näyttää kuvaa hyvin siitä, miten auto asemoituu parkkiruutuun.

Renault Symbiozissa moni asia on arkikäyttöä ajatellen kohdillaan. Voisin kuvitella, että Renault Symbioz kelpaa hyvin esimerkiksi yrityskäyttöön, tai lapsiperheille silloin, kun tämän kokoluokan hybridiauto on haussa. Tavaratilan koko on 492 litraa. Suurin miinus tulee siitä, että auton saa laittaa vain 750 kilon painoisen perävaunun, joten karavaanarin unelma auto ei ole. Myöskään mitään isoa klapikuormaa tällä ei kesämökille viedä, vaikka 169mm maavara mökkitiellä ajamisen mahdollistaakin.

Renault Symbiozin hinnat lähtetvät 31 390 eurosta.

Auton lainasi: Hämeen Auto / www.hameenautovaruste.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti