keskiviikko 13. marraskuuta 2024

Viikon vaihtari - Koeajossa Mercedes-Benz E220d

Mercedes-Benz on yksi suosikkimerkkejäni. Se tarkoittaa sitä, että kun bongaan autoliikkeestä kyseisen merkin auton, usein myös kiinnostun siitä. Nyt ajoon lähti vuosimallin 2018 Mercedes-Benz E220d, tietysti farkkumallisena. Aikaisemmin minulla on ollut ajossa saman vuosimallin E220d Coupé. Vaikka Coupé ja farmari korimalleiltaan ovatkin erilaisia, on autoissa kuitenkin samoja tuttuja piirteitä. Ja koska olin muillakin Mercedeksillä ajanut autoiluhistoriani aikana todella paljon, pääsi tämän auton kanssa todella nopeasti juonesta kiinni.

Autolla on takana jo elettyä elämää 250 000 kilometrin verran. Kyseessä on selkeästi ollut käyttöauto, eikä mikään talliruusu. Konehuoneessa mylvii kaksilitrainen dieselkone, vaihteiston virkaa hoitaa yhdeksänvaihteinen automaatti. Varustelistalta löytyy esimerkiksi ilmastointi, vetokoukku ja Webasto. Näkee, että auton uutena ostanut henkilö on ajatellut järjellä, ja halunnut itselleen käytännöllisen auton.

Jos E-sarjan Mercedekselle haluaa hakea kilpailijaa, kannattaa pistää seurantaan BMW:n 5-sarja. E-sarjan Mercedes on kokoluokkansa puolesta se, mikä on varsinkin menneinä vuosina aikaisemmin nähty taksina. Moottorivalinta on voinut olla 200d, tai nyt nähtävä 220d. Nykyisinä aikoina, jolloin rahaa on pakko miettiä, taksissa saattaa näkyä pykälää pienempiäkin autoja, kuten C-sarjan Mercedeksiä.

Silmämääräisesti arvioiden auton kunto on siisti. Auto lähtee myös käyntiin terveen oloisesti. Ajasento löytyy kohdilleen osittain käsisäätöjen kautta, osa penkin säädöistä hoituu sähköllä. Ratin säädöt on hoituu kaikki käsisäätöjen kautta. Taajamassa auto on hyvin balanssissa, näkee että saksalainen insinööri on tehnyt autoa suunnitellessa hyvää työtä. Nitinät ja natinat loistavat poissaolollaan - myös mutkittelevalla Ampumaradantiellä, mikä paljastaa armotta varsinkin sen, mikäli auton alusta ei toimi.

Kaikki toimii ongelmitta myös sen jälkeen, kun auton kone on ajettu lämpimäksi. Vaihteisto vaihtaa hyvin, ja vaihde löytyy aina mukavuusalueen rajoista. Hintaa toki on vielä 23 900 euroa, mutta autolla on myös koeajon perusteella jäljellä hyvä pätkä elämää. Mikäli vain autostaan pitää hyvää huolta, niin auto tulee kestämään vielä toisen mokoman lisää.

Jos dieselkoneinen auto ei miellytä, on tarjolla myös AMG:n virittämä E63 AMG, missä potkua on vähintään tarpeeksi.

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti